Undenfor på gym

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17år

Det er lidt af et dilemma, du står i. Måske behøver det ikke at være enten eller. Måske kan det også være både og?

Jeg lagde særligt mærke til det første du skrev, og kan sagtens forstå, det kan være svært at passe ind med nye venner i et nyt miljø.

Lad mig starte med at sige, at det kan lade sig gøre at have det sjovt uden at drikke. Er det muligt at overtale dine venner til at deltage, i de første timer, uden at de drikker? Så kan I alle få en god start på en hyggelig aften? Det er vel også ok at være med til fest uden at drikke alkohol, det håber jeg, er ok i jeres klasse - så alle kan være med.

For at blive en del af fællesskabet kræver det ikke, at man drikker, men mere at man er åben og villig til at lære sine klassekammerater at kende. Det kan være  hygge uden druk...

Jeg tænker, at du også har noget til fælles med de fleste i din klasse. Så det er med at springe ud i det, og få talt lidt med dem til festerne. De fleste er jo list usikre på, hvad man lige skal sige til hinanden. Men, bare det, at man dukker op og siger hej, er jo det første vigtige skridt. Så kan man snakke lidt om fagene, lærerne - hvilke fag man overvejer at tage. Det kan også være interesser eller andet. Men det vil nok være helt ok at begynde med det, som  I ved er et fælles udgangspunkt - gymnasiet

Der er nok ikke nogen gylden løsning eller “quick fix”, når det handler om menneskelige relationer; så bare gi’ den gas, spørg ind til dine kammerater og husk at et smil og et grin i ny og næ - det hjælper til at komme i kontakt og snak med andre.

Jeg håber svaret kan hjælpe dig med at sætte tingene lidt i perspektiv - til et både og, så du har venner der er ikke drikker alkohol og nogen der drikker alkohol.

Ellers er du altid velkommen til at skrive eller ringe herind igen.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug