Min kæreste er misbruger

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 20 år.

Tak for dit brev. Du er god til at sætte ord på de følelser og frustrationer, som jeg tror, at mange misbrugs-pårørende vil kunne genkende. Der er flere svære følelser i den situation du står i, og mange føler sig magtesløse overfor problemet. Sådan lyder det også lidt på dig, når du skriver, at det er hårdt at være pårørende til én, der ikke vil hjælpes.

Du lyder som en omsorgsfuld, klog og sød pige, der gerne vil det bedste for din kæreste. Din kærlighed til ham, kan desværre ikke få misbruget til at forsvinde. Det handler ikke om, at du ikke er god nok. Det handler nok heller ikke om, at din kæreste ikke holder af dig. Det handler nok desværre om, at misbruget, uanset om der er tale om hash, hårde stoffer eller alkohol, har stærkere tag i din kæreste, end i jeres kærlighed til hinanden.

Motivationen for at ændre dette skal være i din kæreste. Derfor er mit forslag, at du er tro mod dig selv og handler efter, hvad der er godt for dig. Uanset hvor meget man holder af et andet menneske, kan man ikke bestemme over personen. Vi kan med vores handlinger inspirere andre og dermed opnå positive forandringer i vores og deres liv. Det gælder også i kæresteforhold - men der er ingen garantier for resultatet med hensyn til, hvad den anden beslutter.

Jeg tænker, at det du kan gøre er, at rette blikket imod dig selv og overveje, hvad der er godt for dig. Og hvad du ønsker dig af livet. Det kan føles hårdt. Og muligvis kommer du til at sige farvel til, f.eks. din kæreste og din drøm om, at I skulle have et godt liv sammen. Derfor kan det være, at du skal støtte dig til nogen, som kender dig godt og som du har tillid til. Måske har du nogle i din familie, i den vennekreds eller andre steder? Måske kan du hente støtte ved nogle af de foreninger og tilbud, du kan finde på nettet? I den forbindelse kan jeg foreslå, at du kigger på www.netstof.dk. Der kan også være nogle lokale muligheder, hvor du bor.

Du må tænke på, om din situation er god nok for dig, din selvtillid og din selvfølelse. Jeg tænker, at du allerede er "på vej" ved, at du skriver ind til os!

Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen. Her kan du tale videre med en rådgiver, helt gratis og anonymt. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.

Mange hilsner fra Børnetelefonen

Flere gode råd til unge Om alkohol

Når man er ung, kan det være, at man begynder at interessere sig for fester. Eller måske at ens venner, er begyndt at feste – og måske er nogen også begyndt at drikke øl og drinks til festerne?

Har du tanker som: Jeg føler, jeg skal drikke, for at være en del af fællesskabet. Det er som om, der er et gruppepres til festerne. Hvordan siger jeg fra? Jeg vil gerne prøve at drikke, men hvordan taler jeg med mine forældre om det? Jeg tror jeg har et alkoholproblem, hvordan får jeg hjælp til at komme ud af min afhængighed? Hvad kan der ske, hvis jeg drikke for meget? Min ven bliver altid for fuld, hvordan kan jeg hjælpe?

Tjek siden ud og find svar på dine spørgsmål. Du kan tage en quiz og finde ud af, om du kender til myterne om alkohol. Du kan også læse gode råd til, hvordan du drikker alkohol på en sikker måde eller du kan læse andre børns dilemmaer og se BørneTelefonen svar.

Alkohol og stoffer Andre der hjælper

Netstof

Rådgivning og information om alkohol og rusmidler. Find et behandlingstilbud.
Læs mere

Alkolinjen

Til dig, der drikker meget alkohol eller er pårørende til alkoholmisbrug