Brev
Jeg føler mig ikke god nok
Hej BørneTelefonen
Jeg er en pige på 17 år, og jeg går til dagligt i gymnasiet. Egentligt har jeg ikke som sådan problemer – jeg har nogle gode venner, en sød familie, fritidsinteresser og klarer mig også fint nok i skolen. Men alligevel har jeg det som om at der er noget galt med mig, og jeg føler konstant at jeg ikke er god nok; jeg er ikke den mest populære blandt min vennekreds, jeg er ikke den allerbedste i skolen, jeg dyrker ikke elitesport, og jeg har ikke den flotteste krop. Det er sådan med alle aspekter af mig selv, jeg er bare aldrig den bedste. Generelt er jeg også ret genert og har svært ved at åbne op overfor folk, jeg ikke kender rigtig godt. Derfor er det aldrig mig, der bliver inviteret med til fester, men altid kun gennem mine veninder.
Jeg har det også som om, at jeg ikke rigtig kan føle noget. Det er svært at forklare, men jeg har f.eks. aldrig været rigtigt forelsket, eller rigtig ked af noget. Jeg føler mig sådan helt følelsesløs, men samtidigt er jeg bange for, at hvis jeg først begynder at tænke over alle de her ting, at jeg ligesom ikke kan stoppe, og får psykisk ondt, hvis det giver mening?
Derfor opfører jeg mig som om, at jeg ikke bliver rørt af noget, men når jeg er alene og f.eks. bare hører en sang, kan jeg godt begynde at græde, og jeg ved ikke hvorfor. Jeg har det generelt svært med følelser, og derfor er jeg også til fest næsten hver weekend. Jeg og min omgangskreds drikker altid ret meget, og jeg elsker at være den person som jeg bliver til, når jeg får alkohol. Jeg bliver udadvendt, glad og imødekommende, og jeg tænker ikke over følelser eller problemer.
Det er ikke fordi jeg har et problem med alkohol, jeg kan sagtens kun drikke en genstand, og stadig have det sjovt. Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre i hverdagen, for at jeg bliver den her glade person, og hvordan jeg på nogen måde skal føle mig god nok til noget som helst.
Jeg har bare brug for, at prøve at forklare hvordan jeg har det, uden at se nogen i øjnene mens jeg gør det, for så tror jeg netop at jeg ikke kan holde på de her følelser, eller hvad jeg skal kalde det.
Hilsen mig
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Tak for dit brev til BørneTelefonen. Du forklarer rigtig fint om den specielle følelse, du har af, at du ikke er god nok.
Jeg ved, at der er rigtig mange piger på din alder, som kender til de tanker, som du fortæller om i dit brev. Og jeg kan godt følge dig, når du skriver, at det er svært med følelser, for det er svært. Særligt er det svært, når man er teenager, og man har kroppen fyldt af hormoner.
I vores kultur er der desværre også et stort fokus på at præstere og skille sig ud- at være den bedste, som du skriver. Det at ”skabe” sig selv og vise andre, hvem man er, fylder meget, fx på de sociale medier. Her er det at være ekstrem dygtig, have en perfekt krop, have det største antal likes osv. meget i fokus. Og det kan føles som et stort pres. Måske er det også det, du føler? Og så kan det måske hjælpe dig at tænke på, at de sociale medier ikke viser virkeligheden – men altid en pyntet udgave. De fleste af os er i virkeligheden meget almindelige…
Du fortæller i dit brev, at du har gode venner og fritidsinteresser. Du har en sød familie, og så klarer du det endda fint i skolen. Jeg synes, at det lyder som om, at der ikke kun er én ting, du er rigtig god til – for faktisk er der mange ting, du er god til! Og er det egentlig ikke bedre, at klare mange ting godt – i stedet for at
være den bedste til en særlig ting?
Når du er til fest, kan du godt drikke en enkelt genstand og samtidig have det sjovt. Det får mig til at tænke på, om den udadvendte udgave af dig måske er mere dig, end du er klar over? Nogle gange kan man nemlig godt vænne sig til at have en anden rolle i det daglige, fordi det er sådan, man plejer at være. Måske kunne du prøve at tænke lidt over, om du kan bygge en bro i mellem de to udgaver af dig? Det kunne fx være, at du hver dag gør en lille ting, der er mere udadvendt, end du er vant til. Jeg ved godt, at det ikke er nogen nem opgave – men måske kunne du gøre et forsøg?
Jeg synes egentlig også, at du virker ret god til at fornemme dine følelser. For faktisk er det, du mærker og beskriver i dit brev jo også en hel masse følelser. Der er altså nogle store følelser på spil i dit brev, og jeg synes, at det er flot, som du kan sætte ord på dem! Måske har det at skrive dem ned været godt for dig? Og måske er ord, en god måde for dig at mærke dine følelser på. Og så kunne du overveje at begynde at skrive dagbog, digte eller tekster til din yndlingsmusik.
Egentlig tror jeg også, at det kunne være rigtig godt, hvis du kunne tale med dine forældre og venner om dine tanker. For det kan være rigtig rart at dele sine tanker, så man ikke selv skal gå rundt og bekymre sig. Hvis det er svært at fortælle, imens du ser dine forældre i øjnene, kunne du måske vise dem det her brev?
Du har allerede sat en masse ord på dine tanker, og jeg håber, at du vil overveje at dele dine tanker med andre. Og ellers er du altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen.
Gode kærlige hilsner fra BørneTelefonen