Er jeg på vej ud på den kriminelle løbebane?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng 15 år

Tak for dit brev.

Det lyder som om at du har haft det svært meget længe, og først nu er ved at få det bedre. Men alligevel er du bange for din fremtid. Du har rigtig god selvindsigt og kan se de ting, som du har “gang i”, ikke gode for dig. Det er rigtig godt at du kan se det og vil gøre noget ved det. Du er bange for at være ude på et skråplan uden helt at vide, hvordan du kan forbedre dig. Du mangler gejst, men ønsker at få hjælp. Både så det bliver bedre i skolen, men især også til at stoppe med at lave kriminalitet.

At du skriver til os og beder om hjælp, er bare rigtig godt. Det fortæller mig at du ikke har givet op. Du har stadig både tro og håb om, at tingene kan blive anderledes.

Jeg vil gerne forsøge at hjælpe dig.

Jeg forstår, at du har været til mange samtaler med voksne og snakket om dine problemer. Selvom du ikke har fortalt om de kriminelle ting, mon du så har oplevet, at det I har snakket om har hjulpet dig den rigtige vej? Mon du stadig har samtaler?

Jeg forstår godt, at det må være svært at fortælle om de ting du laver. Netop fordi det jo ER kriminelt og strafbart.

Men jeg tænker at du har brug for hjælp til at ændre på det. For jeg forestiller mig,  at det som du laver i din fritid, kan hænge sammen med, at du ikke har det helt godt endnu?

Det er ikke sikkert at det er sådan du føler det? Men jeg ved fra andre børn og unge at det kan være sådan. Lidt som ordsproget: “at det spreder sig som ringe i vandet”. En sten lander et sted i vandet, men man kan se det på et større område i vandet. Så når noget er svært ét sted i ens liv, så kan det også påvirke andre steder i livet.

Så hvis nu du stadig kunne få hjælp til at få det bedre, ville din gejst måske kunne mærkes?

Jeg ved at det kan være svært at fortælle sine forældre om hvad du laver. Men det lyder til, at de har vist forståelse for, at du havde behov for hjælp til depressionen. Forældre skal jo sige ja til, at man som barn/ung taler med en professionel fagperson, som fx psykolog eller andre, som er uddannet til at snakke med børn og unge om problemer og mulighederne.

Jeg synes derfor, at du skal snakke med dem om, at du ikke har det godt i din fritid. Også selvom det kan være svært. Sige at du har brug for hjælp til at lave andre ting og være sammen med andre i fritiden. At det ikke føles godt med dem, som du render sammen med nu. Det kunne være starten på en snak med dem.

Det kunne også være at i kunne få en snak om, dine ønsker og håb for fremtiden. Måske det hjælpe på gejsten – din motivation for at lukke ned for de ting, som ikke er gode for dig – og ikke hjælper dig i at få det bedre.

Det kunne også være, at du har brug for at snakke med en SSP – konsulent fra din kommune. SSP er et samarbejde mellem skole, sociale myndigheder og politi på en måde, som skal hjælpe børn og unge, som har brug for den hjælp.

Måske er der også er der aktiviteter gennem ungdomsskolen i din kommune, du kunne meldes til? Måske dine forældre kunne hjælpe med det. Du kan også tage initiativ til at få kontakt med nogen fra klassen, som du har det godt med og kender dig fra før, du fik det dårligt.

Hvis tanken om en snak med dine forældre er for svær lige nu. Kunne det mon være en hjælp, hvis du snakkede med nogle, hvor du er anonym? Hvor du kan fortælle om det dit behov for at ryge og drikke, og hvad du laver i din fritid? Når man er anonym, kan det være lettere at være helt ærlig og nogle lytter til dig.

Jeg vil foreslå dig også, at se mere på denne hjemmeside: www.netstof.dk. Her kan du læse mere om, hvad stoffer gør ved os og hvordan man kan få hjælp til at stoppe, og tage et bedre valg i sit liv.

Du er naturligvis også velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116111- hvis du har behov for flere råd.

Det kan også være, at du kunne få brug for en bisidder. Det kan fx være til et møde i din kommune eller fx i Ungdomskriminalitetsnævnet, hvis det kommer så vidt, hvilket jeg håber, at det ikke gør. Men nu ved du, at du kan få en bisidder med, hvis du ønsker det. Du kan i hvert fald læse mere om vores bisidder på linket her: Gratis bisidder fra BørneTelefonen

Håber at du kan få den hjælp, der kan få dig til at mærke din gejst.

Jeg tror på, at du kan få det bedre og komme på en god vej for dig. Og du har nok brug for den rette hjælp. Du har allerede taget først skridt ved at skrive dette brev, og de tanker du har gjort dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Social kontrol Andre der hjælper

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Dansk stalking center

Hjælp til dig, der er er udsat for chikane og kontakt mod dit ønske
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)