Brev
skizofreni i arv
hej.
kort fortalt så har et familiemedlem skizofreni (ingen af mine forældre eller søskende) jeg vil bare gerne høre om der er en måde at blive tjekket for skizofreni inden det rammer en. vil ik spørge mine forældre for så vil de tro at jeg tænker på at tage stoffer (hvilket jeg ikke har) fordi at stoffer kan “tricke” ens skizofreni. jeg har skuffet mine forældre ret mange gange og omvendt, og jeg tvivler ik på at de tror jeg vil tage stoffer hvis jeg spørg dem om man kan tjekke sig for skizofreni. håber i kan hjælpe mig fordi jeg ved ik hvor jeg ellers kan spørge.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 14-årige
Jeg forstår, at du er i familie med en person, der er ramt af skizofreni.
Du kan godt få svaret af mig: Der findes ikke en egentlig test, der kan afsløre om, du har skizofreni eller ej.
Det er forståeligt, hvis du er bekymret – for det er en sygdom, man har hørt så meget om. Du kender faktisk også en person i familien, der er ramt.
Men du kan være rolig. Halvdelen af dem, der bliver ramt, bliver fri af symptomerne og lever helt almindeligt. En fjerdedel lærer at leve godt med symptomerne. Så rigtigt mange mennesker lever godt med en grad af skizofreni.
Man siger, at man er ramt af skizofreni, når flere bestemte ting (kaldet kriterier) er opfyldt på samme tid. Det kan tage lang tid får fagfolk at finde ud af, om man er ramt af  sygdommen, hvilken medicin man skal have – og hvordan man bedst får hjælp.
Faktisk kan man sige: Skizofreni bliver udløst, når rigtigt mange ting er til stede samtidigt: genetiske, sociale, psykologiske forhold …
Det vil sige at sygdommen har noget at gøre med rigtigt mange forskellige ting, der skal være til stede på samme tid.
Der skal være disponerende, udløsende og vedligeholdende faktorer til stede samtidigt….
Du skal slet ikke være bekymret for at være i familie med en person, der har sygdommen. Din risiko for selv at blive syg er stadigvæk meget, meget lille.
Og HVIS du bliver ramt af sygdommen, er der størst sandsynlighed for, at du vil komme til at leve godt med sygdommen.
Jeg håber, at disse fakta kan berolige dig. For det vil være ærgerligt, hvis du lader dine bekymringer for at få sygdommen skygge for dit liv. Det er der ingen grund til.
Hvis mit svar ikke er nok til at berolige dig, så gå til din læge og tale om din bekymring for sygdommen. Du kan sige til din læge, at du gerne vil have, at jeres samtale bliver mellen jer to. Din læge behøver ikke at fortælle dine forældre, at han har givet dig svar på spørgsmål om skizofreni.
Jeg vil sige generelt: Man skal passe på med stoffer, der påvirker hjernen. Det gælder alle mennesker. Det er en sindssyg dårlig ide, at afprøve stimulanser og hårde stoffer. Nogle mennesker kan slet ikke tåle stofferne – og får meget hurtigt udløst en voldsom afhængighed – og psykiske symptomer oveni! Det er særligt vigtigt at passe på, hvis man har en ung hjerne, der er under udvikling.
Lidt alkohol til fester gør ingen skade…jeg tror, at du forstår, hvad jeg vil sige til dig.
Jeg håber, at jeg har kunnet berolige dig med hensyn til skizofreni.
Kærlig hilsen BørneTelefonen