Ring til BørneTelefonen på 116 111

Ring op

Ring gratis og anonymt til BørneTelefonen på 116 111. BørneTelefonen er åben alle dage fra kl. 11:00 til 23:00 - året rundt.

BørneTelefonen 116 111

BørneTelefonen er din telefon! Den er oprettet for at give dig mulighed for at få gode råd eller en at snakke med - helt gratis. Alle børn og unge kan ringe til BørneTelefonen på 116 111. Der er åbent kl. 11-23 alle dage året rundt.

BørneTelefonen har nu åbnet en NATTELINJE, hvor du kan ringe på 116111 onsdag, torsdag, fredag og lørdag kl. 23-02.

Hvad er nattelinjen?

BørneTelefonens nattelinje er for dig som er utryg, i fare eller har behov for hjælp til at kontakte de sociale myndigheder.

Hvad mener vi med utryg eller i fare?

  • Du har tanker om at løbe hjemmefra i aften
  • Du er på gaden og vil ikke hjem.
  • Du har tanker om selvskade eller selvmord
  • Du har selvskadet
  • Du har tanker om eller har taget piller, stoffer eller alkohol.
  • Du er i fare for at blive seksuelt misbrugt, udsat for fysisk eller psykisk vold.

Det er vigtigt for os at du ikke står alene i en situation, hvor du har brug for en voksen. BørneTelefonen nattelinje er en smule anderledes end inden for den normale åbningstid, idet der er færre rådgivere ved telefonen. Vi kan derfor i nogle tilfælde være nødsaget til at henvise til BørneTelefonen i vores normale åbningstid (kl. 11-23), hvis vi vurderer at situationen kan vente til dagen efter.

Husk at du altid skal kontakte 112 med det samme, hvis du er i livsfare.
 

Spørgsmål og svar om BørneTelefonen:

 

Hvad kan jeg ringe om?

På BørneTelefonen kan du helt anonymt tale med en af vores rådgivere, om hvad du har af bekymringer, problemer og tanker.  

Er jeg anonym?

Når du ringer til BørneTelefonen er du anonym – vi kan ikke se dit telefonnummer, eller hvor du ringer fra. Rådgiveren på BørneTelefonen spørger dig som regel om din alder og hvor i landet, du kommer fra. Din alder bruger vi til bedre at kunne forstå dig og din situation, men landsdel bruger vi udelukkende til statistik, så vi kan danne os et billede af, hvor i landet I ringer fra. 

Er der kø?

Vi gør alt, hvad vi kan, for at du hurtigt kan komme igennem til os, men nogle gange kan vi desværre ikke undgå kø.

Svært at ringe ind?

Vi ved, det kan være svært at skulle fortælle om sine følelser og problemer. Det er helt normalt at komme til at græde eller være i tvivl om, hvordan man skal få fortalt om sine problemer, men rådgiverne på BørneTelefonen skal nok hjælpe dig i gang. Hvis du synes, det er nemmere at skrive om dine problemer, kan du enten sende et brev til Brevkassen eller skrive med en rådgiver på Chat eller SMS.

Hvem passer BørneTelefonen?

BørneTelefonens rådgivere er alle frivillige og passer derfor BørneTelefonen i deres fritid. De har et godt kendskab til børn og deres problemer og er enten i gang med en uddannelse eller er færdiguddannede som fx lærer, pædagog, socialrådgiver, psykolog eller sygeplejerske. 

Må man ringe flere gange?

Det er helt ok, hvis du kontakter BørneTelefonen flere gange, men hvis du har brug for længere samtaleforløb, skal du have hjælp der, hvor du bor. Det vil BørneTelefonen gerne hjælpe dig med.

Må man ringe om projektopgaver?

Ja, det må man gerne. Vi vil gerne fortælle jer om, hvor mange der ringer og skriver til BørneTelefonen om forskellige emner (f.eks. hvis I har et projekt om mobning).

Man kan ikke chatte eller sms'e om projektopgaver, for det tager alt for lang tid, så ring og spørg os i stedet - så hjælper vi gerne!

 

 

 

 

Lucca viser rundt på BørneTelefonen