Brev
Rygning
Hej.
Jeg er en 14 året dreng, og jeg begyndte og ryge for godt og vel et halvt år siden.
Jeg er i et fællesskab hvor det er sejt at ryge og ikke tage skole seriøst.
Hvis jeg stopper ryger jeg nok ud af fællesskabet og min vennekreds.
Hjælp hvad skal jeg gøre?
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er en svær situation, du står i. Ens venner betyder ofte hele verden, og deres mening kommer i mange tilfælde til at betyde mere end familiens; især når man er ung og prøver at finde ud af, hvem man er.
Jeg kan nemt forestille mig, at der faktisk er flere af dine venner, der har det ligesom dig. De siger det bare ikke.
I har sammen bygget en kultur op i jeres gruppe, og den kan det være svært at bryde med. Derfor siger ingen højt, hvis de tænker eller mener noget, som de tror, ikke passer ind i gruppens kultur.
Hvis man gerne vil ændre noget i en kultur eller gruppe, skal man nok starte ligeså stille, så det ikke virker voldsomt på de andre.
Men så længe du ikke forlanger, at de andre gør det samme som dig, så tror jeg sagtens, at de kan acceptere, at du holder op med at ryge og begynder at bruge mere tid på skolearbejdet.
Du kunne starte med at fortælle en enkelt af vennerne, at du gerne vil holde op med at ryge. Du kunne sige, at du synes, det er for dyrt, at du ikke synes om smagen eller lugten, at du får det dårligt eller lignende. Og måske har vedkommende det ligesom dig. Så kan I jo lave en aftale med hinanden om, at I begge holder op. Så bliver det måske nemmere at gøre det.
Du kan også sige, at du ikke ønsker at være afhængig af at ryge; når du bliver voksen. Derfor vil du gerne stoppe nu.
Og du kunne også tale med en enkelt om, at du gerne vil gøre noget mere ud af skolen, så du kan få gode karakterer, som kan give dig muligheden for at få en god uddannelse.
Det tror jeg, at de fleste vil kunne forstå.
Jeg tror også, at de fleste ville synes, at det er sejt, at du tør sige fra; at du siger din egen mening højt, og at du tør skille dig ud og træffe valg, som, du selv synes, er rigtige.
Det kan måske endda inspirere nogle af de andre til at gøre det samme.
Én skal jo være den første, når noget forandres. Og det kan være dig, hvis du har modet til det. Det vil jeg ønske dig stort held og lykke med!
Kærlig hilsen BørneTelefonen