Snapchat nudes

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Du har simpelthen været så god til at sige stop. Det var rigtig godt, at du sagde fra og også fortalte ham, at det ville være ulovligt, hvis han delte dine billeder.

Du kender tydeligvis godt til din ret til at blive beskyttet mod udnyttelse på nettet. Du har nemlig helt ret i, at det er ulovligt både at gemme og at dele billeder og videoer af andres kroppe uden at have fået lov. Og du gav ikke lov.

Har du noget som helst information om ham nu? Fx hans brugernavn? Eller måske billeder af nogle af hans beskeder?

Hvis du har den slags, så kan du anmelde ham til snapchat. Du kan se mere om, hvordan her: Anmeld bruger på snapchat – SletDet guide

Hvis du har gemt noget om ham, så er det også muligt at melde ham til politiet for afpresning. Hvis du vil det, så anbefaler jeg, at du får hjælp af en voksen, så du ikke skal være alene om det. Du kan anmelde her: Politiet: Anmeld sextortion (afpresning)

Disse muligheder kræver, at du har noget information om drengen/manden. Det ved jeg ikke om du har. Hvis du ikke har noget om ham, så vil jeg i stedet foreslå, at du finder en god voksen at tale med om dine oplevelser.

Det er ubehageligt, det du har oplevet. Og derfor er det vigtigt at få det bearbejdet ved at tale med nogen. Sådan en oplevelse kan virkelig komme til at påvirke dig meget. Så hvem kan du tale med? Er din mor, en lærer eller en god veninde en mulighed?

Hvis du har brug for at øve dig på nogen, som ikke kender dig, så kan du ringe til BørneTelefonen på 116111. Vi taler med masser af børn og unge, der oplever den slags.

Derfor ved jeg også, at mange i den situation desværre bebrejder sig selv. Men du er blevet lokket og narret. Du har ikke gjort noget forkert. Prøv at være forstående over for dig selv.

Det lyder som om, at du har været udsat for en, der fra starten havde en plan for at lokke dig i en fælde. Og han var tilsyneladende helt ligeglad med, at det er ulovligt, det som han gør. Det er ham, der er helt gal på den og opfører sig meget ubehageligt over for andre mennesker.

Du var simpelthen så sej, da du sagde fra og fortalte ham, at det var ulovligt. Prøv at holde fast i det. Der var du virkelig både stærk og modig.

Prøv, når du tænker på det, at huske, hvor godt du håndterede situationen, da du opdagede, hvad han havde gang i. Du skriver om dig selv, at du var naiv. Men det er en smuk ting ved dig, at du kan tro det bedste om andre mennesker. Det er dem, der prøver at udnytte den tillid, der er noget galt med.

Jeg håber, at du holder fast i det gode ved at du sagde fra. Og jeg håber, at du får talt med nogen tæt på dig, så du kan føle dig lettet og glad igen.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.