Modtaget nøgenbilleder?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Du fortæller i dit brev, at du får tilsendt billeder som overskrider dine grænser helt vildt. Det ville jeg betegne som seksuel krænkelse, fordi det har et seksuelt indhold, og fordi du fortæller, at de drenge, som sender nøgenfotos, udmærket er klar over, at det generer dig meget. Det kan du faktisk anmelde.

Det er slet ikke ok, at du skal føle dig som et dårligt menneske, fordi nogle andre vælger at gøre noget grænseoverskridende. Det er rigtig fint, at du ikke vil dele billederne – det er jo også ulovligt at dele den slags. Men det ikke dit ansvar eller din skyld, at du har fået tilsendt billederne.

En hurtig idé til at få lidt ro på kan være, at du giver snapchat en pause i en periode. Du kan også aftale med dig selv, at du aldrig kigger på snapchat efter kl. 20 fx, for det måske et tidspunkt på dagen hvor du har svært ved at filtrere det du ser? Du kan også blokere dem. For at blokere eller slette en kontakt: Klik på det brugernavn du ønsker at blokere eller slette under dine 'Mine Venner' siden. Vælg 'Bloker' for at forhindre Snaps, Chats eller at de kan se dine Historier.

Men - jeg mener som sagt, at du er udsat for krænkelse, og at din skole bør kende til hvad der foregår, og hjælpe med at få det stoppet. Det kan og skal du ikke klare alene.

Din klasselærer eller skolelederen vil være oplagt at tale med, men hvis der er en anden lærer du er mere tryg ved at snakke med, så gå til hende/ham - du kunne også skrive det over intra til en lærer. Hvem kunne det være, tænker du? Du kan også tage dine forældre med til sådan en snak, eller en veninde, hvis det gør det nemmere for dig.

Du skriver ikke om dine forældre ved, at du får tilsendt billeder som generer dig? Hvis du ikke har fortalt det, så synes jeg, at du snart skal overveje at snakke med dem. For de kan støtte dig at få løst problemet. Hvis det er svært at tage hul på emnet, så kunne du vise dem dit brev her eller skrive det i en sms? Dit brev forklarer rigtig fint hvad der sker og hvordan det påvirker dig.

Du er også velkommen til at tage fat i os igen, hvis du savner flere idéer til at løse problemet.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.