Afhængig af telefon

Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen

Hej brevkassen

Jeg er en pige på 13, som desværre er blevet ret afhængig af min telefon.

Jeg tjekker For eksempel hele tiden TikTok af ingen grund, men bare fordi det er blevet en vane.

Mine forældre er også blevet ret træt af at jeg hele tiden er på telefonen.

Håber i har nogle tips eller noget

Knus mig

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Der er rigtig mange børn og voksne, der har det ligesom dig. Det er så let at komme til at bruge sin mobil lidt for meget.

Man kan især føle sig afhængig af at kigge på sociale medier som TikTok osv., fordi man gerne vil følge med i, hvad alle andre laver.

Hvis man f.eks. selv har lagt noget op, kan det også være, at man kommer til at tjekke telefonen hele tiden. Fordi man er nysgerrig over, om nogen har kommenteret eller liket.

Man kan bruge sin mobil til mange sjove og gode ting, men det er også vigtigt at holde nogle pauser fra den – og fokusere på dét, man laver lige nu og her. Hvis man hele tiden tænker på, hvad der sker på mobilen, kan man nemlig have rigtig svært ved at slappe af og koncentrere sig.

Det kan være en god idé at lave nogle aftaler med sig selv, hvis man gerne vil styre brugen af mobilen lidt.

Det kunne f.eks. være, at du sætter din mobil på lydløs eller ’fly mode’ i 1-2 timer om eftermiddagen og/eller om aftenen? Man kan også gøre dét, at man sætter mobilen på lydløs og lægger den væk, når man laver noget andet. Hvis man f.eks. ser noget i fjernsynet, kan man gøre det til en vane, at man ikke kigger på mobilen imens.

I starten vil det garanteret føles rigtig svært at holde det. Det vil måske føles som om, det bare kribler i fingrene efter at kigge på mobilen. Sådan er det med de fleste vaner, man gerne vil lave om på. Men hvis man holder det, bliver det lettere og lettere ikke at kigge – og til sidst vil det føles helt naturligt. Kunne du have lyst til at prøve det?

Måske kan du endda få dine forældre med på idéen, hvis de også kommer til at kigge lidt for meget på deres mobiler engang imellem? Det kan nemlig være lidt lettere, hvis man gør det sammen med nogen.

Man skal dog ikke slå sig selv i hovedet, hvis man alligevel ’falder i’ og kommer til at kigge på sin mobil, selvom man havde sagt til sig selv, at det ville man ikke. Det kan kræve lidt tid, før den nye, gode vane sætter sig sådan rigtigt fast.

Hvis du har brug for flere råd, er du meget velkommen til at SMS’e eller ringe herind til BørneTelefonen (på nummer 116 111) eller skrive til os på Chatten og få en snak om det.

Jeg hepper på dig!

De kærligste hilsner
BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.