Problemer

Hej, jeg er en pige på 14
Jeg har det meget svært for tiden med forskellige ting
Jeg bliver nemt sur over forskellige ting som ikke er til at blive sur over
Jeg kan side helt stille på en stol og høre musik og så på 2 sekunder have lyst til at smadre hele rummet jeg sidder i
Jeg ved ikke hvad der kan hjælpe på det fordi jeg har prøvet mange ting som fx. Gå en tur eller trip med benet men det virker ikke
Jeg kan ikke holde ud at ikke kunne styre når jeg bliver sur fordi det går også ud over andre menneske
Jeg håber i kan hjælpe
Hilsen anonym

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Det lyder til at være rigtig svært at være dig for tiden. Er dog rigtig glad for, at du har skrevet herind og er klar til at få hjælp!

Du fortæller, at du bliver ret nemt sur over forskellige ting, der ikke er til at blive sur over. Jeg kan godt forstå, det kan være svært at holde ud. Både fordi det må være ret hårdt at have det sådan for dig, men også, som du skriver, fordi det kan gå ud over andre mennesker.

Det fortæller mig dog også, at du er en pige, der tænker på andre og gerne vil have det bedre – både for din og andres skyld.

Du skriver også, at du allerede har prøvet mange ting for at få det til at gå væk igen. Du har fx prøvet at gå en tur og trippe med benene. Sejt at du allerede har forsøgt at finde løsninger. Det kan kræve både tænksomhed og overskud at prøve at få det til at gå væk.

Det du beskriver, er ikke unormalt. Jeg har faktisk før talt med unge, som har haft det ret meget på samme måde. Når surheden eller raseriet begynder at boble indeni, kan det føles som en gryde med kogende vand. En gryde med låg hvor dampen ikke kan komme ud. Sådan beskriver andre unge det i hvert fald.

Måske du også kan have det sådan. At du er ved at eksplodere. Og det kan være så svært at forklare andre, fordi der umiddelbart ikke er noget at være rasende over.

Jeg kan ikke læse i dit brev, om du har fortalt de ting, du beskriver i brevet, til dine forældre. Hvis du ikke har talt med dem om det, kan det være en god idé at gøre det. Jeg tænker nemlig, at det er rart, de ved, at du virkelig synes, det er svært. Hvis dine forældre kender til dine problemer, kan de bedre hjælpe og støtte dig og det tænker jeg er vigtigt.

Måske kan du vise dem mit svar til dig, hvis det er svært at sige? Du kan også lægge et lille brev til dem et sted i huset, fx på deres natbord, hvor der står: “Hej mor/far, det her er meget svært at snakke om for mig. Jeg har så meget vrede indeni lige nu. Jeg vil gerne have hjælp til ikke at være så vred. Det er hårdt og et problem for mig.”

Jeg forstår godt, hvis du synes, det kan være svært at sige højt. Men dine forældre kan nok allerede se, at du har det svært. At du siger det højt vil gøre det nemmere for jer alle, da I kan tale om tingene sammen i stedet for at gå med dem alene.

Hvis det er for svært at sige til dine forældre lige nu, så kan du også dele det med en lærer, du har det godt med. Du kan skrive det samme til din lærer på Aula eller sige det efter en time. Kunne du have mod på det?

Jeg tænker nemlig, du også nogle gange kan blive vred oppe i skolen, og der kan det være svært at klare det, hvis der ikke er en voksen til at støtte og forstå. Kan du mon følge mig i det?

Det kan også være noget, du kan tale med din læge om. Mon du har talt med dine forældre om at snakke med lægen om det? Mon skolen har foreslået noget for at hjælpe dig?

Jeg spørger, fordi det netop er noget, de voksne skal hjælpe med. Så kan du nemlig få det roligere.

Nu har du delt dine tanker med mig, og det er så godt gået! Derfor tror jeg også på, at du kan dele lidt af dine tanker med enten dine forældre eller din lærer – eller måske både og.

Det er nemlig vigtigt, du har det godt. Det er de voksne, der skal hjælpe dig med at få det godt, når du kæmper med vreden.

Jeg håber, at du snart får den hjælp, du har brug for.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Social kontrol Andre der hjælper

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Dansk stalking center

Hjælp til dig, der er er udsat for chikane og kontakt mod dit ønske
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)