Brev
HJÆLPPPPP🥺😭😫
Hej!
Jeg har virkelig brug for hjælp!
Jeg er muslim og må ikke have kærester men så fik jeg en og jeg lavede en tik tok med mig og ham og så til sidst snaver vi, men så sendte jeg den til 3 af mine tætteste veninder og nu har ALLE den!
Folk jeg ikke kender kommer og spørger mig er det ikke dig der har snavet med ham der? Og jeg har mange problemer med folk i forvejen og dem. Jeg har det med har videoen! Og min far er buschauffør og folk er begyndt at vide det er min far, og en af mine fjender var mega tæt på at vise den til min far, og jeg ved at hvis andre VED at han er min far så viser de den til ham!
Og han kommer til at blive mega mega mega MEGA sur!! Altså det kommer til at blive aggressivt sur!! Som i megwt aggressiv!
Jeg vil gerne ha renset mit navn og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre! SÅ JEG BER JER HJÆLP!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige pige
Hvor kan jeg sagtens forstå, at du har brug for støtte til at finde ud af, hvad du skal gøre lige nu.
Jeg kan læse, at du ikke må have en kæreste for din familie, fordi du er muslim. Lige meget hvad grunden er til, at du ikke må have en kæreste, så er det ikke rart at føle sig begrænset. Måske du kan føle dig mindre fri, end andre unge du kender.
Når man bliver teenager som du, ja så begynder mange at bestemme mere over deres eget liv, og hvad de har lyst til. Det kan være svært, hvis man ikke får lov til det, fordi ens familie gerne vil blive ved med at bestemme over én.
Jeg ved ikke helt, hvordan du har det med det, men andre unge fortæller mig, at det kan føles meget uretfærdigt og forkert. De fortæller mig også, at de godt kan have rigtig svært ved at finde rundt i reglerne, og at de får en meget stor lyst til at bryde dem nogle gange.
Egentlig er det jo rigtig dejligt, at du har mødt en fyr, du er blevet glad for! I har hygget og fjollet og optaget en Tik Tok. Jeg synes, det lyder ret uskyldigt og slet ikke forkert.
Derfor bliver jeg også bekymret, når du fortæller, at din far vil blive aggressivt sur, hvis han ser videoen. Det lyder til, at din far har et stort behov for at kontrollere og bestemme over dig, og jeg fornemmer, at du er bange for hans reaktion og måske også for ham?
Jeg kommer også til at tænke på, om du er nervøs for, om han vil straffe dig eller forsøge at give dig skyldfølelse over videoen. Du skal vide, at hvis han truer dig, bliver meget sur eller slår, så er det slet ikke okay.
Dine forældre skal sørge for, at du har det godt, har medbestemmelse og er tryg derhjemme. Hvis de ikke kan sørge for det, så har både du og dine forældre ret til hjælp.
At få en kæreste og optage en video – det gjorde du jo sikkert på ingen måde for at skade din familie. Jeg gætter, men jeg tror, du gjorde det, fordi du havde lyst til at lære en sød fyr at kende og udforske dig selv og din verden.
Når din far ikke vil acceptere det, så kan det godt blive rigtig hårdt for dig. Du kan komme til at leve et dobbeltliv og få en stressende fornemmelse af at blive forfulgt eller overvåget.
Jeg ved, at mange børn også ender med at lyve – og de fleste børn har det rigtig svært med at lyve overfor deres forældre.
Lige nu tænker jeg, du er allermest optaget af at få stoppet delingen af videoen. Der er flere ting, du kan gøre:
Allerførst vil jeg spørge dig, om du har en voksen, du stoler på? Det kan være din lærer, en nabo eller en venindes mor eller far?
Selvom det er sommerferie, kan du sagtens skrive en sms til din lærer og spørge, om din lærer vil hjælpe dig med noget. Den voksne kan nemlig hjælpe dig med at kontakte de mennesker, som har modtaget og delt videoen af dig og din kæreste.
Hvis du slet ikke har lyst til at blande en voksen ind i det, så kunne det måske være en idé selv at ringe eller skrive til dem, der har modtaget videoen.
Jeg kan læse, at du kalder nogle af dem dine fjender. Selvom dine fjender har videoen, så synes jeg alligevel, det er værd at kontakte dem på en god måde og bede dem om at slette.
Du kan måske prøve at ringe til dem og sige:
”Hej, jeg ringer med noget meget alvorligt. Jeg ved godt, vi ikke er de bedste venner, men jeg må bede dig om noget. Den video, du har af mig, vil jeg gerne bede dig om at slette. Jeg er meget bange for, hvad min far vil gøre, hvis han ser den, og jeg fortryder, jeg har optaget den. Jeg vil gerne bede dig om at hjælpe mig. Det her er alvorligt, og jeg er meget bange.”
Hvis du nu får skrevet til din lærer, kan din lærer måske også hjælpe dig med det telefonopkald. Mon det kunne give mening?
Hvis videoen stadig er på Tik Tok, så kan du læse her, hvordan du kan slette den. Du kan også læse, hvordan du kan anmelde andre brugere, hvis de bliver ved med at vise eller dele den: SletTikTok
Du kan også ringe til SletDet på 29270101. Så hjælper en sød rådgiver dig med at slette videoen. De kan også fortælle mere om, hvordan man kan stoppe deling af billeder og videoer.
Det kan også være, at din far allerede har opdaget videoen. Hvis han har det, så har du måske fået en reaktion fra ham.
Måske blev han meget vred, og måske blev han ikke så vred, som du frygtede. Lige meget hvad så vil jeg gerne fortælle dig om et sted, der hedder Red Center (Etnisk Ung).
Det er nogle gode voksne, som ved en masse om de problemer, der kan komme, når man bliver kontrolleret meget hjemmefra. De har før snakket med unge piger, som står i en situation, som minder om din. Det kan være rigtig rart at vide, at man ikke er alene.
Du kan også altid ringe til os på 116111, hvis du pludselig har brug for nogen at snakke med. Det er helt naturligt at få et stort behov for bare at ”komme ud med det hele”, når man er i en svær situation.
Vi kan også hjælpe dig med en bisidder, som er en voksen, der kender en masse til dine rettigheder, og hvordan du og din familie kan få bedst muligt hjælp, hvis det bliver ved med at være svært derhjemme.
Jeg håber virkelig, at du kan finde styrken indeni til at snakke med en god voksen; enten din lærer, os på BørneTelefonen eller en rådgiver fra RED.
Du har ikke gjort noget forkert ved at kysse din kæreste på en video. Det er ikke okay, at du skal leve i frygt for, at din far opdager det.
Jeg tror på dig og på, at du kan række ud efter hjælp, så du kan få det bedre.
Jeg sender dig et stort knus.
Kærlig hilsen BørneTelefonen