Brev
Har svært ved andre
Hejjjj!
Jeg har et slags problem… Jeg elsker at være alene sidde inde på mit værelse og se Netflix osv… men jeg har bare svært ved at være sammen med mine venner i fritiden da jeg mest bare vil være alene… Mine venner spørg tit om vi skal lave noget men jeg kommer altid med unskyldninger fordi jeg ikke har løst til at være sammen med dem. Og de er gode venner og jeg elsker dem men jeg er bange for at skuffe dem og at de ikke gider mig længer på et tidspunkt…
jeg har for det meste bare et problem med andre mennesker jeg kan ikke klare og skulle betale ved kassen når jeg handler, snakke med fremmede eller være sammen med dem alt hvor man skal snakke med fremmede for mig nervøs… er der noget man kan gøre for ar det bliver nemmere og være sammen med andre? Og snakke med fremmede?
Og det er ikke fordi jeg er ensom har bare ikke lyst til at være sammen
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det er ganske almindeligt godt at kunne lide at være hjemme for sig selv. Rigtigt mange mennesker har det bedst, når de er alene. De har ikke et stort behov for at se andre mennesker.
Jeg ved ikke om du kender udtrykket introvert og ekstrovert, men disse ord beskriver netop denne forskel på mennesker.
Ekstroverte personer er meget udadvendte og kan bedst lide at være sammen med andre mennesker så tit som muligt. De har tit heller intet problem med at tale med fremmede eller andre personer, de ikke kender.
Introverte mennesker kan bedst lide at være alene, og kan føle sig meget drænet af at være sammen med andre mennesker. Introverte personer skal tit bruge meget tid på at lade op efter sociale arrangementer og kan oftest ikke lide at møde fremmede mennesker.
Der er intet galt med nogle af de to, og de er beskriver begge to helt normale måder at være menneske på.
Alligevel, så er der noget stort livgivende ved at have sociale relationer med andre, især i sine unge år. Det er der, fordi det er her man får venner for livet, og bygger sig et netværk, der måske kommer til at være hos en hele livet.
Derfor ville jeg råde dig til at blive bedre til at sige ja, når dine venner spørger dig om i ikke skal lavet noget. Selvom man har det helt fint i sit eget selskab, kan det være rigtigt sundt og prøve, at komme ud og være sammen med nogle mennesker.
Du skriver i dit brev, at du måske godt gad ikke at være så nervøs, når du står foran kassedamen i supermarkedet. Der ville mit første råd også hjælpe dig.
Den eneste måde man kan blive tryg i situationer med fremmede mennesker, er nemlig at kaste sig ud i disse situationer og lære, at der ikke sker noget. Hvis man er meget alene, så kan det godt påvirke måden man ser og tænker omkring andre mennesker.
Derfor vil mit råd til det også være at sige mere ja til at være sammen med dine venner.
Mange har det sådan, at man ikke rigtigt har lyst, når man bliver spurgt. Men når man så er taget afsted så er det faktisk vildt sjovt og hyggeligt. Kender du mon denne følelse?
Nogle gange kan det være godt at hive sig selv afsted, især når man ved at man hygger sig når man først er der.
Hvis du ønsker at tale mere med os, så kan du altid ringe ind til os 116111.
De bedste hilsner
BørneTelefonen