Evt angst eller anden lidelse

Hej jeg er en pige på 14 år

Jeg har tidligere været utrolig deprimeret i lange perioder jeg har aldrig fået afvide direkte at det var depression men jeg er 100% på at det var jeg har haft virkelig mange mega ubehaglige oplevelser i mit liv som har givet mig nogen ar

jeg tror jeg har noget social angst da mine tidligere oplevelser har gjordt at jeg er bange for st møde nye mennesker hader steder med mange mennesker og jeg generelt er ekstra langt ude på stolen når jeg er nær andre hvis jeg eksempelvis har ligget inde på mit værelse i nogen timer går ud og siger hej til min mor i stuen kan jeg være nød til at gå ind på mit værelse to sek efter fordi jeg har brug for at græde selvom jeg var glad da jeg forlod mit værelse

jeg tror også nogen gange der noget andet galt med mig ofte har jeg læste om det at være bipolar og tænker det kunne jeg være da jeg har nogen perioder hvor jeg er mega op og køre og nogen hvor jeg er totalt nede i et hul som i det svinger for vildt det sjælendt jeg ligger i et midter stadie jeg ved ik hvorfor men jeg har brug for at få det kategoriseret så jeg kan få den ordentlige hjælp

der er dog bare det at jeg ikke ønsker at spørger om hjælp fra mine forældre da de synes det noget mega pjat og de i forvejen har dealet med alt mit tidligere lort og mine forældre er stressede fortiden jeg har brug for en helt anden løsning hvad skal jeg gøre desuden har jeg taget millioner at teste på nettet hvorvidt jeg har angst og er bipolar og har fået svaret ja og at jeg skulle skaffe hjælp hver gang

Håber i har en ide

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Det er rigtig godt du skriver ind til os og fortæller om dine tanker. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig med, hvad du kan gøre.

Du beskriver ikke nærmere de mega ubehagelige oplevelser, du har været igennem. Det er heller ikke nødvendigt. For det er let at forestille sig, hvordan de oplevelser kan skygge for dit liv.

Dårlige erfaringer og ubehagelige oplevelser med andre mennesker, har jo få en betydning for ens fremtid. Du skriver også, at du har fået nogle ‘ar’.  Jeg kan godt forstå, at du nu har brug for forslag og ideer til, hvad du kan gøre.

De ubehagelige oplevelser i fortiden og dine ‘ar’ er nemlig ikke noget megapjat. Som jeg ser det, så forsøger du at finde en måde at håndtere situationen på. For du har angst og udsving, der er usædvanligt store. Det er klart, at du har brug for hjælp.

Der kan ligge en risiko i at dyrke nettets mange informationer, for de vil aldrig kunne stå alene. Og  jeg ved, at man kan få forstørret sin angst og bekymring på nettet. Man kan komme til at føle sig mere syg af at gå på nettet.

På nettets findes både rigtige og forkerte oplysninger. Selv de rigtige oplysninger, kan man ikke bare sluge råt. Det er oplysninger, der kræver at blive fortolket og set ud fra din situation. Og undersøgelser på nettet er ofte lavet på baggrund af store gennemsnit, der ikke siger noget om netop dig.

Det er vigtigt, at du få talt med nogen om problemerne. Du fortæller, at dine forældre er stressede og ikke helt har ‘plads’ til dine problemer. Så må du finde andre løsninger.

Vi kan selvfølgelig ikke tale om diagnoser på BørneTelefonen. Det er din egen læge, der kan undersøge, om du skulle have angst eller depression. Og diagnose eller ej – så har du brug for, at der sker noget. Det kan lægen hjælpe med, for lægen har overblik over mulighederne i din kommune.

Derfor tænker jeg også på, at det vil være godt hvis du kan bestille en tid hos din læge, til at snakke om de ting du oplever. Hvad tænker du om det? Du kan nemlig godt kontakte lægen på egen hånd. Nummeret står på dit gule sygesikringskort. Du kan i første omgang ringe i lægens telefon-tid og få en snak med ham eller hende.

Når du fortæller din læge omkring dine oplevelser med at være glad på værelset, og ked så snart du kommer ud, kan din læge hjælpe dig med, om du skal udredes, eller du kan hjælpes på anden måde.

Der er også den mulighed, at du kontakter sundhedsplejersken på din skole. Jeg ved fra andre unge, at det kan være en god mulighed, hvis skolen har en god sundhedsplejerske.

Det er øv, at dine forældre mener det er noget pjat. For hvis du har det skidt, skal dine forældre hjælpe og støtte dig til at få det bedre. Kunne du måske prøve at vise dem dit brev til os og mit svar? Nogle gange er det lettere at starte en lidt svær snak med at vise noget de selv skal læse. Hvad er mon lettest for dig?

Selvom du føler, at dine forældre er stressede for tiden, er deres opgave stadig at sørge for, at deres børn har det godt og hjælpe dem hvis de har brug for det.

Er der nogle andre du stoler på, og som du kan snakke med? En mormor, farmor, moster eller en anden du kan fortælle det til, og måske også få hjælp til at snakke med dine forældre om hvordan du har det?

Jeg håber mit svar kan hjælpe dig videre med hvad du kan gøre, og så håber jeg at du for fortalt om dine oplevelser og bestilt en tid hos din læge, så I sammen kan finde en løsning der er god for dig.

Du er også altid velkommen til at skrive til os igen eller ringe til os på BørneTelefonen på 116111- hvis du har brug for det.

Jeg sender en masse varme tanker din vej.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Social kontrol Andre der hjælper

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Dansk stalking center

Hjælp til dig, der er er udsat for chikane og kontakt mod dit ønske
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)