Brev
En mere åben mig
Hej jeg er en pige på 13
Jeg er og har altid været indadvendt, jeg har altid haft rigtig svært ved at fortælle om mine følelser og tanker. Selv overfor familie. Mange af mine veninder har ikke svært ved at snakke med andre om hvordan de har det osv.
Og jeg har svært ved at forstå hvordan de kan være så udadvendt og bare fortælle. Jeg vil også kunne være mere åben Omkring mig og mine følelser. Det her gik op for mig, og jeg har prøvet at forbedre mig og der skete faktisk noget, det var enormt rart. Men det er som om at jeg ikke kan komme til mine forældre eller veninder selv, og fortælle hvis der fx. Var noget galt.
Det er som om Jeg føler at andre måske ikke er så interesserede i hvad jeg har at sige.
Hvordan kan jeg være mere åben overfor andre? nogle råd?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 13 år
Hvor er det godt du søger råd til, hvordan du kan involvere andre mennesker mere i dit liv. Når man går med alle sine tanke og eventuelle problemer selv, kan det faktisk være rigtig rart at dele sine tanker med en anden, lige som du oplevede.
Du er bestemt ikke ene om at have svært ved at snakke omkring sine følelser og tanker med andre, det er meget almindeligt. Andre kan måske tænke: hvad interesse har de andre i mine tanker? Vil de syntes jeg er pivet?  Eller vil de ligefrem gøre grin med mig? Bliver de misundelige? Hvad nu hvis jeg gør dem kede af det?….osv osv…. der kan være mange årsager til, at man ikke lige har lyst til at dele sine tanker og følelser.
Men måske kan det også føles lidt ensomt, kan du genkende den følelse?
At dele sine tanker og følelser med andre, kan også godt være lidt hårdt, for man viser jo lidt af hvem man er og blotlægger jo lidt af sig selv. Mange har ikke lyst til at vise andre deres sårbare sider, men der er mange mennesker mener, at det er en positiv chance at tage.
Meget ofte kan andre mennesker genkende de tanker og følelser, som man bliver ramt af. Derfor er det så rart at kunne dele dem. Alle kender følelsen af at have dummet sig. Alle kender til at være misundelig. Alle kender til at blive skuffet. Når man deler tanker og følelser, bliver de lidt lettere at bære. Og man kan også få gode ideer, trøst og inspiration fra andre, når man deler de tanker og følelser, der rammer en.
Nu har du haft en positiv oplevelse og det føltes enormt rart. Du kan jo vælge at tage det stille og roligt og ikke forlange af dig selv, at du skal være udadvendt med det samme.
Et forslag kunne være, at du aftaler med dig selv at du deler en tanker og en følelse med en person om dagen. Det kan være noget der fylder meget i dig, eller noget der fylder lidt, det betyder ikke så meget. Det der betyder noget, er at du mærker at det er rart at dele.
Nogle gange vil du måske blive usikker på, hvad den anden syntes om det du sagde. Så kan du måske spørge personen: hvad tænker du om det jeg sagde. Hvad tænker du om det?
Tillad dig selv at øve dig, det tager tid at ændre sin egen opfattelse af tingene, og det tager tid at ændre en vane.
Kærlig hilsen BørneTelefonen
BørneTelefonen