Brev
veninde skal skifte skole
hej
jeg er er pige på 14 og jeg går i 7 klasse og mig og min bedste vendinde er rigtig meget sammen både i skolen og der hjemme(vi går i samme klasse) så det var rigtig svært for hende at fortælle mig at hun hun skulle flytte,hun fik det af vide i fredags og hun kunne bare ikke få hinde selv til at sige det til mig men hun sagde det til mig i går (mandag) om aftenen og bagefter da jeg skulle sove grad jeg i en time og så kom mine forældre ind og så snakkede jeg med min mor og så hold jeg op med at græde men det her er første dag i skolen uden hende og jeg ved godt det er lidt mærkeligt men tror bare at jeg kommer til at savne hende i skolen vi bor stadig i samme by men kommer vi stadig til at være meget sammen og vil vi glide fra hinanden det skal lige siges at vi har været venner siden dagplejen og mødre gruppen var vi også sammen men da vi blev rigtig venner var i dagplejen men grunden til at hun skal skrive skole er fordig at hun ikke har det så godt i klassen og at hun vil starte på en frisk/ny start(hun starter på den nye skole idag)
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 14.
Tak for dit brev, som handler om din bedste veninde, der er skiftet skole. Jeg vil forsøge at hjælpe dig så godt jeg kan.
Hvor er det godt at du har nogle forældre, der er opmærksomme på dig og som kommer og trøster dig når du har brug for det. Og hvor er det godt at du tager imod deres hjælp og fortæller dem, hvad der er galt! Så går du ikke med tingene for dig selv, og det er rigtig godt.
Jeg kan godt forstå, at du er blevet rigtig ked af at høre, at din veninde skal skifte skole. Og jeg kan godt forstå, at det sætter nogle tanker igang hos dig. Du skriver at du er i tvivl om I stadig kommer til at være meget sammen og om I vil glide fra hinanden. Er det korrekt? Det virker til at det ikke har været rart for hende at skulle fortælle dig at hun flytter skole. Måske hun går med de samme tanker som dig? Jeg tænker på om det mon er noget I har snakket om? Om du har fortalt hende at du går med tanker om, hvor meget I kommer til at se til hinanden og om I kommer til at glide fra hinanden? Hvis I ikke har snakket om det, vil jeg foreslå dig at snakke med hende om det næste gang I skal være sammen. Måske det kan berolige dig med de tanker du går med? Hvad tænker du om det?
Du skriver at du godt ved at det er lidt mærkeligt, men at du bare tror at du kommer til at savne hende i skolen. Til det vil jeg gerne fortælle dig, at det ikke er mærkeligt. Tværtimod. Ud fra de ting du skriver, så lyder det til at I har et rigtig tæt forhold/bånd, dig og din veninde. Og I har været vant til at være sammen hver dag. Derfor tænker jeg at det er en hel naturlig følelse at du kommer til at savne hende i skolen.
Heldigvis, så bor hun stadig i samme by som dig. Og I har kendt hinanden i mange år! Det ser jeg som en kæmpe styrke i jeres venskab. Og derfor ser jeg også gode muligheder for at I ikke glider fra hinanden. Kan du følge mig?
Jeg håber at mit svar har kunne hjælpe dig lidt på vej til at komme af med nogle af de tanker som du, forståeligt nok, går og har om jeres venskab. Du skal altid være velkommen til at skrive til os igen, og hvis du har brug for en at tale med skal du også være mere end velkommen til at ringe ind på nr.: 116111.
Jeg ønsker dig og din veninde alt det bedste!
Kærlige hilsner,
BørneTelefonen.