Skoleskift

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Hvor er det godt, du skriver ind og deler dine tanker omkring, at du måske skal skifte skole Et skoleskift kan ofte være forbundet med stor usikkerhed, og derfor kan jeg godt forstå, at du får det mærkeligt, hver gang du tænker på det.

Jeg håber, jeg kan komme med nogle råd til, hvad du kan gøre, så du kan blive blive afklaret omkring, om du gerne vil skifte eller ej.

Det er en stor beslutning at skifte skole, så derfor kan jeg godt forstå, at du kan blive meget i tvivl, om det nu også er det rigtige. I sidste ende er det kun dig selv, der kan mærke, om det er det rigtige for dig at gøre.

Det kan godt være svært og forbundet med mange forskellige følelser. Det er nok det, der sker for dig, når du får lidt ondt i hovedet og samtidig en befriende følelse.

En metode der måske kan hjælpe dig til at gøre det mere overskueligt kan være at lave en liste med fordele og ulemper. Både i forhold til at skifte skole, og også ved at blive på din skole.

Det fantastiske ved at lave den slags lister er nemlig, at man får tingene lige foran sig, så kan du få et bedre overblik over, hvad der faktisk fylder mest. Hvis du vil have hjælp til at lave sådan en liste, så har vi lavet en skabelon, som du kan se her

Du skriver, at du ikke trives i din klasse, og at du stort set ingen ingen venner har. Det er ikke rart, og det er nok også en af de afgørende grunde til, at du måske skal skifte skole. Alligevel er du meget i tvivl, og måske hænger det sammen med, at du er bekymret for, om du får nogen nye venner på den nye skole. Kan du mon genkende den bekymring?

Det er jo sådan, at du ved, hvad du har på din nuværende skole, men du ved ikke, hvad du får. Det er vigtigt, du ved, at når man skifter skole, er det ikke ualmindeligt, at der går noget tid, inden man føler sig rigtig godt tilpas.

Det tager tid at opbygge venskaber, særligt hvis man er den, som kommer ind i en klasse, hvor de andre har gået sammen i flere år.

Du har en bedste ven i din klasse, som du også er bange for, at du kommer til at savne for meget. Det er rigtig dejligt med en bedste ven, som man kan være sammen med, og heldigvis kan I godt fortsætte som bedste venner, selvom I ikke længere skal gå i klasse sammen.

Har du mon talt med ham omkring, at du måske skifter skole? Det vil nok være rart at få det talt igennem, og så kan du også fortælle ham, hvorfor du tænker på at skifte, og at du gerne forsat vil have ham som ven.

Det er rigtig godt, at du også har talt med dine forældre omkring det. Når du bliver spurgt, om du vil, så svarer du at det tror du. Så måske skal du have talt mere med dem omkring, hvad der gør dig usikker.

Måske kunne du lave listen med fordele og ulemper sammen med dine forældre, eller vise den til dem bagefter? Det kan nemlig være rart at have noget at tale ud fra. En anden idé kunne være at vise dem dit brev, du har skrevet herind – og mit svar.

Vi taler og skriver med mange børn og unge, der overvejer et skoleskift af den ene eller anden årsag. Vi har derfor samlet en hel side med råd og guide til at finde ud af, om skoleskift er en god idé. Måske det kan være en inspiration? Du kan læse mere om det her : Skoleskift

Jeg håber, du kan bruge nogle af idéerne til at blive mere afklaret. Hvis du har brug for flere råd, er du altid velkommen til at kontakte os igen. Du kan også ringe eller skrive til os på BørneTelefonen på 116111 eller på vores chat.

Jeg vil ønske dig held og lykke. Og kommer du frem til, at du helst vil blive i din klasse, så er det en god idé at få talt med din lærer omkring, hvordan du kan komme til at trives bedre i din klasse.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

læs mere om skoleskift

Tænker du på at skifte skole eller skal du snart skifte skole? Der kan være mange grunde til, hvorfor du vil skifte skole. Nogen børn skifter f.eks. skole, hvis de bliver mobbet eller ikke føler, at de passer ind i klassen. For andre handler det mere om undervisningen, og de har enten brug for mere hjælp eller flere udfordringer.

Det er en stor beslutning at skifte skole, og det er vigtigt, at du får talt med nogen om det. Måske er du usikker på, om et skoleskift er noget for dig? Måske har du brug for hjælp til at tage beslutningen? Det kan også være, du ikke helt ved, hvordan et skoleskift fungerer.

Hvis du snart skal skifte skole, kan det være du tænker over, hvordan du får sagt ordentligt farvel til dine gamle klassekammerater. Eller hvordan du får venner i den nye klasse.

Få svar på spørgsmålene om skoleskift og få en masse råd om, hvordan du får det sagt til dine forældre eller lærere. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner i en ny klasse eller læse breve fra andre børn, der går med samme overvejelser.