Brev
skifte skole
kære Børne telefonen
jeg skal skifte skole og det valgte jeg i Febuar jeg vil gerne fortælle det til min klasse jeg ved bare ikke hvornår fordi hvis jeg fortæller det en måned før kommer de bare til at være helt over mig i to uger også gør det ikke noget at jeg skal skifte skole, jeg er ikke den mest populære pige i min klasse så der er nok kun få som kommer til at blive lidt ked af det. og jeg ved heller ikke om jeg skal fortælle min bedste veninde det før fordi jeg ikke helt stoler på hende.
k.h en pige som snart skal i syvende
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige der snart skal i syvende.
mange tak for dit brev til os.
Du er i tvivl om, hvornår det er et godt tidspunkt at fortælle din klasse, at du skal skifte skole. Det forstår jeg godt kan være svært, fordi du jo skal være der frem til dit skoleskift. Jeg tænker du måske er lidt usikker på hvordan din klasse vil reagere på at du fortæller dem det, og det også er derfor du ikke har fortalt det til din bedste veninde endnu.
Det lyder ikke rart at du tænker de vil være over dig, hele tiden, når du har fortalt dem om skoleskiftet.  Så jeg tænker på om du mon du er tryg ved en af dine lærere i klassen? det er lige meget om det er klasselæren eller en du ikke har i så mange timer. Din lærer kender både dig og din klasse godt, så måske han eller hun vil hjælpe dig med at fortælle det til klassen. Du kan sige til din lærer at du gerne vil snakke med ham/hende, fordi du er nervøs for hvordan din klasse vil være overfor dig, når du har fortalt dem du skal skifte skole.
Og du kan måske også tale med din lærer om hvornår du kunne have lyst til at fortælle det. Om det fx skal være op til en weekend, en mandag morgen eller om du vil vente helt til den sidste dag inden sommerferien. Der er ikke noget forkert du kan gøre, du bestemmer helt selv hvornår det føles rigtig for dig at fortælle det.
Hvis du ikke stoler på din veninde, behøver du heller ikke at fortælle hende det før, du siger det til klassen. Men hvis du vil fortælle din veninde det, før klassen får det af vide, kunne det måske være at hun kun fik det af vide, kort tid før resten af klassen. Det kunne være du fortalte det til hende om morgenen inden den første klokke ringer ind. Og du så i den første time fortæller det til klassen.
Hvis du ikke har lyst til at tale med din lærer omkring, så har du måske en anden voksen, du kan tale med?. Så kan denne voksen hjælpe dig med at finde ud af en god måde, og et godt tidspunkt at fortælle klassen du skal skifte skole. Det kan være en af dine forældre kan hjælpe dig, en sød nabo, en bedsteforælder eller måske hvis du går til noget sport i din fritid, er der en voksen der du taler godt med der?
jeg håber du kan bruge mine råd, og jeg ønsker dig alt det bedste på din nye skole.
kærlige hilsner fra BørneTelefonen.