Savner mine gamle venner

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig!

Først og fremmest: Tak for dit brev! Jeg er glad for du skriver, om det der fylder for dig lige nu.

Du skriver, at du lige har skiftet skole, og at du egentlig har det godt på skolen. Men at du savner dine gamle venner, og ikke føler de har tid til dig mere.

Jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er en stor omvæltning at skifte skole. Der er mange nye mennesker, du skal forholde dig til, og måske andre måder at gøre tingene på, end I gjorde på din gamle skole? Men du skriver også, at du faktisk har det rigtig godt på din nye skole, og at alle er rigtig søde. Det tænker jeg er en rigtig god start!

At du savner din gamle klasse, og alt det velkendte, er ikke spor mærkeligt. Man kan godt savne det gamle og og trygge, og samtidig være glad for det nye. Det betyder ikke nødvendigvis, at det var en forkert beslutning at skifte skole. Du skriver også selv, at du nok vil komme til at fortryde det, hvis du skifter tilbage til din gamle skole.

For den gamle klasse findes ikke mere, nu hvor årgangene er blevet blandet.

Så det du KAN gøre noget ved, det er det med at savne dine veninder. Jeg kan godt forstå det er hårdt, at se dem få nye venner, og “leve videre uden dig”, som du flot formulerer det. De har hinanden, og du står alene med alt det nye. Måske du kan prøve at høre, om I skal mødes og lave noget sammen, og så kunne du fortælle dem, hvordan du egentlig går og har det. At du synes det er lidt overvældende med alt det nye, og at du savner dem helt vildt?

Du skriver, at du ikke føler, de har tid til dig mere. Og det kan også godt være, det er sådan lige nu, fordi de også skal finde sig til rette i en ny klasse. Men det betyder ikke nødvendigvis, at de ikke også savner dig og jeres venskab. Det finder du kun ud af, ved at snakke med dem, og fortælle dem hvordan du føler. Måske de har det på samme måde som dig?

Heldigvis kan man godt både have nye og gamle venner, og måske kan du møde nogle af deres nye venner, eller de kan møde nogle af dem fra din skole. Hvad tænker du om det?

Jeg håber du kan bruge mit svar til at komme lidt videre, og jeg håber du falder rigtig godt til på din nye skole. Det lyder til, du allerede er godt på vej.

Du er altid velkommen til at skrive igen, eller ringe ind til BørneTelefonen på 116111, hvor du kan være anonym, og hvor der sidder rådgivere klar til at snakke med dig døgnet rundt.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

læs mere om skoleskift

Tænker du på at skifte skole eller skal du snart skifte skole? Der kan være mange grunde til, hvorfor du vil skifte skole. Nogen børn skifter f.eks. skole, hvis de bliver mobbet eller ikke føler, at de passer ind i klassen. For andre handler det mere om undervisningen, og de har enten brug for mere hjælp eller flere udfordringer.

Det er en stor beslutning at skifte skole, og det er vigtigt, at du får talt med nogen om det. Måske er du usikker på, om et skoleskift er noget for dig? Måske har du brug for hjælp til at tage beslutningen? Det kan også være, du ikke helt ved, hvordan et skoleskift fungerer.

Hvis du snart skal skifte skole, kan det være du tænker over, hvordan du får sagt ordentligt farvel til dine gamle klassekammerater. Eller hvordan du får venner i den nye klasse.

Få svar på spørgsmålene om skoleskift og få en masse råd om, hvordan du får det sagt til dine forældre eller lærere. Du kan også se videoer og få tips til, hvordan du får nye venner i en ny klasse eller læse breve fra andre børn, der går med samme overvejelser.