Brev
Droppet ud af efterskolen
Hej, jeg er en dreng på 16.
Mine forældre syntes, at det var en god idé at jeg skulle på efterskole, men allerede efter den første uge hadede jeg det. Er nu droppet ud, men hvad skal jeg gøre? Der er ikke flere pladser på Gymnasiet, hvor jeg helst ville gå, og der er kun skoler i folkeskoler i nærheden med virkelig dårlig omdømme.
Skal jeg bare starte på 10. i sådan en skole og få det overstået? Har stadigvæk venner fra min folkeskole i 9. og snakker stadigvæk med dem. Og jeg kan nok også godt få venner i 10.
Mit snit er godt, og jeg er generelt en god elev, så jeg er ikke bekymret for ikke at klare mig i timerne, vil bare hellere på Gym. Men er 10. klasse bedre end at vente på, at en plads åbner op på Gym? Har fået af vide af vejleder og Gymnasie Rektor, at der plejer at åbne gymnasie-pladser inden for de første 1-2 måneder.
Skal jeg tage den 10. klasse? Er det ulovligt, hvis jeg bare bliver hjemme og får et arbejde?
Hjælp en dreng ud, her!
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16-årige
Det er virkelig forskelligt, hvordan unge har det med at starte på efterskole.
En del unge bliver helt vilde med det, men rigtig mange finder også ud af, at det slet ikke lige var dem. Det havde du en anelse om, før du startede. Det er ret godt gjort, at du lyttede til dine egne grænser så hurtigt og droppede ud efter en uge, fordi du slet ikke kunne finde dig til rette.
Jeg vil gerne prøve at hjælpe dig med at finde en god vej videre nu.
Jeg forstår det sådan, at du egentlig helst vil starte på gymnasiet – men der er ikke plads, som det ser ud lige nu.
Det er sådan, at alle 15-17-årige har pligt til at være i gang med uddannelse eller beskæftigelse, der har retning mod videre uddannelse. Derfor kan du desværre ikke bare være hjemme og tage et hvilket som helst job.
Faktisk skal dine forældre kontakte ungevejledningen i jeres kommune for at høre om mulighederne. Umiddelbart er mulighederne i din situation en 10. klasse eller gymnasie, hvis der er plads.
Men det ved vejlederne i kommunen meget mere om og kan fortælle om andre muligheder for uddannelse og andre tilbud, som kan hjælpe dig lidt videre.
Du kan sammen med dine forældre læse lidt mere om det her: UG
Jeg tror, jeg kan mærke på dig, at du ikke rigtig har lyst til at gå i 10. klasse. Men et år i 10. klasse kan måske være helt okay. Jeg ved i hvert fald, at der findes rigtig mange forskellige 10. klasser. Du kan enten vælge en gymnasieforberedende med mange timer på skolebænken med fag som samfundsfag, spansk og science.
Men du kan også vælge en 10. klasse, hvor du kan dyrke din sport eller udfordre dig selv med at prøve noget nyt som fx. adventure eller innovation og entreprenørskab. Måske det alligevel kan vise sig at være et helt okay år før gymnasiestart, hvor du lærer dig selv bedre at kende eller udforsker nye områder af livet.
En ny klasse er nu kun et par uger inde i skoleåret, så de andre har endnu ikke lært hinanden at kende. Jeg tænker helt sikkert, at du kan komme ind i klassen på en god måde og få gode venner.
Hvis dine forældre og du kontakter ungevejledningen, så kan I snakke om, om det er en mulighed at stå på venteliste til en ledig gymnasieplads, selvom du starter i 10. klasse. Det tænker jeg helt sikkert, er en mulighed. Kunne det måske give mening at gøre det på den måde? Så afskærer du ikke dig selv for nogle af mulighederne.
Jeg håber, du er blevet lidt klogere på dine muligheder – og så håber jeg, at du får et rigtig dejligt år; gymnasie eller ej.
Ud fra dit brev synes jeg, at jeg kan fornemme, at du har mod på at kaste dig ud i et nyt eventyr.
Kærlig hilsen BørneTelefonen