Brev
2 verdner.
Min far og min mor er skilt. Men når jeg er hos den ene er det som om at det er en verden, og når jeg er hos den anden er det en hel anden verden. Jeg har det som om jeg lever i 2 verdner.. Og har det ikke godt for det tager højst 2-3 dage at blive mig selv igen, som jeg plejer at være… Hvad gør jeg??
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13.
Mange tak for dit brev. Du fortæller, at du føler at du lever i to verdener - en ved din mor og en anden ved din far. Det kan jeg godt forstå, at du synes er svært.
Du fortæller ikke, hvor længe du er hver sted, men jeg gætter på, at du er en uge hvert sted, og derfor lige når at falde til ro, før du skal starte forfra ved din anden forælder igen?
Når man har det sådan, som du har det tænker jeg derfor, at det nok ikke er den bedste løsning for dig, at du bor sådan som du gør - uanset om det er 7-7, 10/4 eller en anden løsning. Det betyder jo ikke, at du fravælger den ene af dine forældre! Jeg tænker det er en konsekvens af, at du simpelthen ikke kan holde til at flytte frem og tilbage hele tiden. Så måske kan din samværs ordning ændres..? (så du enten kommer til at bo mest det ene sted, eller at du fx kommer til at bo længere perioder hos henholdsvis mor og far..? - Fx 3 uger hvert sted ad gangen..?)
Du skriver ikke, om du har talt med dine forældre om, hvordan du har det. - Kan du mon det? Måske har de allerede lagt mærke til, at du er påvirket af at skifte. Når man er skilsmissebarn, kan det nogen gange være svært at skulle tale med sine forældre om netop det, der er dit problem - måske har du det også sådan, og er bange for om du kommer til at såre en af dine forældre? Lige nu er det dog dig, der bliver såret, og det er ikke retfærdigt, da det er dine forældres valg at blive skilt. - Men du har fortsat krav på et godt barneliv, og det må dine forældre tage ansvar for, det skal du ikke.
Jeg tænker derfor, at det kunne være godt, hvis du kunne få talt med dine forældre om det. Nogle gange kan det være svært hvis ens forældre ikke taler særlig godt sammen efter skilsmissen. Hvis det er sådan hjemme ved dig, kan du måske bede en voksen omkring dig hjælpe dig med det? Det kunne være en af dine lærere, sundhedsplejersken på skolen, en voksen i familien du har det godt med - eller en helt anden.
Du kan evt. tage dit brev og mit svar med, så kan I måske tale ud fra det?
Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på tel. 116 111, eller skrive ind på BørneChatten, hvis du har brug for at tale med en voksen.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Skal din mor og far skilles? Få gode råde her
Hvis ens forældre skal skilles, kan man opleve at have mange forskellige følelser. Måske man bliver bange og nervøs, det kan også være man bliver rigtig ked af det eller vred og nogen oplever også lettelse, hvis ens forældre har skændes meget. Man kan også sagtens opleve at have alle følelserne. Måske hverdagen pludselig ser anderledes ud og derfor tager det tid at vænne sig til, at mor og far bor hver for sig
Det er vigtigt at sige, at det aldrig er børnenes skyld, når forældre vælger at blive skilt.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved at se film om blandt andet, hvad man kan gøre, hvis man har det svært med sin papmor. Du kan også få viden om dine rettigheder eller læse andre børns breve.
Du har en Initiativret
Det betyder, at når du er fyldt 10 år, kan du bede Familieretshuset om at holde et møde med dine forældre, hvis du ikke har det godt med det, der er blevet bestemt i forbindelse med dine forældres skilsmisse. Det kan f.eks. være om, hvor du skal bo, hvor tit du skal se den forælder, som du ikke bor hos eller noget helt andet, som du måske er ked af.
Du kan ringe til Børnenes skilsmissetelefon på telefonnummer 20 60 05 50 eller du kan udfylde blanketten og sende den direkte til Familieretshuset. Print brevet her.
Du kan også få en bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig.
Hvis dine forældre er skilt, og du ikke er tilfreds med, hvordan du skal bo, kan du bruge din initiativret
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.