Brev
sex som 12 årig
hej
her i weekenden har jeg haft min kæreste på besøg og så dyrkede vi sex sårn ret mange gange, det var okay men jeg ved ikke helt om det er forkert i sårn en tidelig alder, jeg kan ikk sige det til nogen, jeg har tænkt meget på om det var nu jeg skulle miste min mødom men du er det gjordt og kan ikke lave om på det igen
hilsen en pige på 12
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Det er dejligt at høre, at du har en kæreste, og at det var okay for dig at dyrke sex med ham.
Jeg forstår det sådan, at det var første gang for dig. Når man har sex første gang, så er det en god idé, at man gør det med én, man er tryg ved og stoler på.
Det er også en god idé, at man snakker lidt om det bagefter. Sex første gang kan nemlig godt gøre lidt ondt, man kan få en masse følelser; blive berørt, glad eller ked af det – og man kan have brug for at snakke med nogen om det efterfølgende.
Du spørger, om det er forkert i sådan en tidlig alder. Det findes der ikke et rigtigt og forkert svar på, men jeg vil gerne dele mine tanker med dig om det.
Det er meget forskelligt, hvornår vi har sex første gang. Nogen bestemmer sig for at gøre det, når de er ret unge i 12-13 års alderen. Nogen venter, til de er ældre fx 16 eller 25 år.
I Danmark har vi noget, der hedder Den seksuelle lavalder. Det betyder, at personer over 15 år ikke må dyrke sex med nogen, der er under 15 år. Lavalderen er lavet for at beskytte børn mod seksuelle overgreb fra voksne. Det betyder ikke, at man ikke må have sex med en på den samme alder som én selv, så hvis din kæreste også er 12 eller 13 år, så har I altså ikke gjort noget ulovligt ved at have sex.
Jeg har talt med andre børn, som har haft sex, før de var 15 år. Nogen synes, det var dejligt og har det helt fint med det. Andre kunne mærke, at det alligevel var for tidligt.
Det er helt okay, hvis du kan mærke, at det nok var for tidligt for dig. Du skal ikke slå dig selv i hovedet, hvis du ikke rigtig kunne mærke det, imens I havde sex.
Det er meget naturligt først at mærke, at det ikke føltes helt rigtig lidt senere fx dagen efter eller en måned efter. Det skal du ikke have det dårligt med. Det er bare din krop, der fortæller dig, at du skal reagere på det.
Du har ret i, at du ikke kan ændre, at du har mistet din mødom. Men det er lige så vigtigt, at du nu lytter til, at din krop siger, at det måske var for tidligt.
Måske betyder det, at du skal beslutte dig for, at du skal vente lidt med at have sex endnu en gang. Måske skal du endda vente et par år endnu, før du gør det igen.
Du skriver, at du ikke føler, du kan sige det til nogen. Det har jeg hørt mange andre unge sige. Mange unge fortæller mig, at de godt kan skamme sig over, at de ikke kunne mærke, at det føltes forkert i situationen.
De siger også, at de føler sig flove og nogle gange en også forkerte eller beskidte. Men sådan er det ikke. Det er vigtigt for mig at sige, at det ikke er din skyld, og du er ikke forkert.
Men det kan være rart at vide, at det altså er sådan, man kan have det nogle gange.
Alligevel synes jeg, du skal prøve at fortælle om oplevelsen til en. Måske en tæt veninde, en sød moster eller en venindes forældre. Når vi går med noget svært selv, så kan det godt bare vokse og vokse og nærmest eksplodere inde i kroppen, hvis vi ikke får det sagt til nogen.
Hvis det er nemmere, kan du også prøve at skrive det til en voksen, du stoler på. Du kan skrive; “Jeg kan næsten ikke snakke om det her. Det er svært. Men jeg har det skidt med noget, der er sket. Du skal bare lytte, ikke sige så meget.” – kunne det være en idé?
Du kan også ringe herind og snakke om det på 116111. Du er helt anonym, og vi vil rigtig gerne lytte.
Jeg vil også gerne fortælle dig om Sex Kun Med Samtykke – her kan du se videoer og møde unge mennesker, som snakker om, hvor vigtigt det er, at vi lytter til vores egne grænser og passer på os selv og dem, vi har sex med.
Til sidst synes jeg også, du skal snakke med din kæreste. Det kan være super svært, men det er bare så vigtigt, at han ved, hvordan du har det – så kan han respektere dine grænser fremover.
Det kan være, at I skal spole tilbage og bare kysse og kramme, når I er sammen. Så må sex komme senere. Hvis du forklarer ham det, så skal han også respektere det.
Du kan måske starte samtalen på en sms?
Intet af det her er din skyld. Det er så godt, at du lytter til dine grænser. Det fortæller mig, at du er en pige, der lytter til sig selv og godt kan mærke, hvad der er godt for dig.
Jeg sender dig et stort knus og masser af tanker.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen