sex

Hej,

jeg er en 16 årig dreng der det seneste år har haft et seksuelt forhold med en 30 årig mand.

Hvad jeg ville spørge om er om det er lovligt.

Jeg har læst lidt omkring og jeg har ikke kunne finde et konkret svar på om det er lovligt eller ej.

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16 år

Jeg kan godt forstå, at det kan være lidt svært at finde svar på dit spørgsmål - for svaret kan ikke "googles" - det afhænger nemlig af nogle forskellige ting. Derfor har jeg valgt at inddele mit svar i 2 dele: ”Hvad siger loven” og ”Hvordan passer du bedst på dig selv?”

Hvad siger loven:
I Danmark er den seksuelle lavalder 15 år. Det betyder, at der er ulovligt at have sex med en person under 15 år, hvis man selv er over 15 år. Loven er ikke lavet, fordi man ikke må være seksuel aktiv, før man er 15 år. To 14-årige må altså godt have sex sammen. Loven er derimod lavet for at beskytte den mindreårige, altså barnet. Men da du er over 15 år, er der ikke noget lovmæssigt, der kan forhindre jer i at være sammen.

Dog er der undtagelser. Fx er det ulovligt for en lærer/træner/papfar/far/plejefar og en elev/spiller/barn/barnebarn at have et forhold.

I dit brev nævner du ikke, hvordan du kender manden - og derfor kan jeg ikke svare på, om der er noget særligt, der gælder for netop jer. Som udgangspunkt kan man dog sige, at man ikke må have et seksuelt forhold til en, som man har et ”familiemæssigt” eller ”professionelt” forhold til.

Derudover er det selvfølgelig vigtigt, at det er er HELT frivilligt fra din side. Og at den voksne ikke presser, lokker eller truer til sex.

Endelig er det også sådan, at så længe du er under 18 år så har dine forældre myndigheden og pligten til at drage omsorg for dig. Det betyder i princippet, at dine forældre kan bestemme, at du ikke må have et forhold til manden.

Hvordan passer du bedst på dig selv:
Til gengæld er der nogle ting, som man skal overveje, når man indleder et seksuelt forhold til en, der er meget ældre end en selv. Ofte vil personen have en del flere seksuelle erfaringer. Det kan bl.a. betyde, at personen har et andet forhold til sex. Og er klar til mere, end man selv er.

Det kan også være, at den mere erfarne ser forholdet som blot noget seksuelt. Sådan tænker man måske ikke selv? Det er med andre ord nu, man gør sig sine første erfaringer, hvorfor der tit er mange følelser indblandet. Derfor skal du nok overveje, hvad det er, du vil have ud af jeres forhold. En god ide er også, at du tager en snak med den 30-årige, så I kan finde ud af, om I er enige om jeres "forhold".

Hvis du har den mindste tvivl, synes jeg, du skal være meget ærlig over for dig selv - det er nemlig kun dig, der kan passe på dig selv. Det vil være så ærgerligt, hvis det ender med, at du føler dig ”udnyttet” og får nogle dårlige erfaringer. Sex skal nemlig være noget, man forbinder med noget positivt.

For at blive lidt klogere på, hvad du selv tænker, kan du lave en liste med fordele og ulemper ved jeres ”forhold”. Det er måske et forsøg værd, hvis du har mod på det? Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig med at finde dit "svar". Og ring endelig til os, hvis du har brug for at tale mere om det.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?