Brev
Kondom
Hej
Jeg er en dreng på 15 år.
Jeg er utrolig liderlig. Konstant liderlig. Kan onanere 5-10 på en dag. Jeg har haft noget med en pige her på det seneste. Du tager på mig, og siger bare det er for sjov. VI piller ved hinanden.
Hun har spurgt om jeg ville hjem til hende i næste weekend. Hun er nemlig alene hjemme. Jeg har så tænkt mig at tage kondomer med. Kan bare ikke få mig selv til at gå ind i en kiosk/supermarked og kæbe kondomer.
Noget råd til at gøre det mindre pinligt at købe kondomer?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 15 år
Det er helt normalt at onanere meget i din alder - og det er også helt normalt, at have stor lyst til sex hele tiden. Det glæder mig at læse, at du har tænkt dig at tage kondomer med hjem til den pige, som du har noget med. Det er meget ansvarligt og modent af dig. Og hellere have nogle kondomer med og ikke få brug for dem, end ikke at have nogen, og få brug for dem. Kan du følge mig?
Jeg kan godt forstå, at det kan føles pinligt, at skulle købe kondomer. Sådan har de fleste unge det – særligt første gang.
Men husk på, at det er helt normalt at købe kondomer, og at kassedamen, kioskejeren eller ekspedienten på apoteket mange gange har oplevet unge købe kondomer. Han eller hun tænker derfor slet ikke så meget over det, som du gør.
Skal det foregå diskret, kunne det være en idé at købe dem i et ganske almindeligt supermarked, hvor de tit hænger på hylden over kassebåndet. På den måde kan du ”gemme” kondomerne blandt de andre ting, du måske køber.
Vælg et tidspunkt, hvor butikken ikke er fuld af mennesker. Og overvej at tage en ven eller veninde med. Pinlige situationer er værst, når man er alene. Så kan I også stå og snakke sammen, mens ekspedienten scanner kondomerne. Så fjerner I opmærksomheden fra kondomerne. Hvis I er rigtig modige, kan I højt joke med, at kondomerne skal bruges som vandballoner, ”hade-gave” eller skal pustes op og bruges som pynt til en fest på skolen.
Det kan også hjælpe, hvis man husker sig selv på, at pinligheden kun findes ”indeni” en selv. Det er jo slet ikke alle, der synes, det er pinligt at købe kondomer. Derfor kan du prøve at ”snyde” dig selv og din pinlighed ved at sige til dig selv, at kondomerne slet ikke er til dig. De er til en ven. Eller nogle, du skal bruge til en opgave i skolen, hvor du skal skrive om prævention…
Så afsted til supermarkedet med dig - overvind din pinlighed. Det vigtigste er jo sikkerhed. For det er helt sikkert meget værre at få en kønssygdom eller gøre en pige gravid end at købe kondomer. Og første gang er den værste. Du bliver nemlig modig af at overvinde noget pinligt.
Kærlig hilsen BørneTelefonen