Brev
Tyk, grim og ingen venner.
Hej. Jeg føler at jeg er for tyk, og jeg er også ret grim efter min mening. Har kun en ven, som nogle gange godt kan være træls og nogle gange ikke. Folk fra min klasse, provokere også mig lidt nogle gange, og synes ikke rigtig jeg bliver set.
Håber i kan hjælpe.
Dreng, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
0
false
18 pt
0
false
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:12.0pt;
font-family:"Times New Roman";
mso-ascii-font-family:Cambria;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Cambria;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
Hej,
Og tak for dit brev. Selvom dit brev ikke
er så langt, så synes jeg, at du er god til at sætte ord på det, som du i øjeblikket
synes er svært.
Det kan være rigtig svært i de perioder, hvor vi ikke føler vi helt får den anerkendelse og opmærksomhed, som
vi har brug for fra vores omgivelser... Og når vi ikke føler os set og hørt, så
kan vi nogen gange begynde at finde fejl ved os selv, for eksempel ved vores
udseende. Tror du det er lidt sådan, du har det i øjeblikket?
Jeg tænker lidt, om der er sket noget
anderledes i dit liv indenfor de sidste måneder? Er der nogen ting, som er ændret
derhjemme eller i skolen? Nogen gange behøver det ikke være de helt store ting
der sker, men de kan alligevel påvirke vores humør og følelser, så vi kan blive
lidt triste og det hele bliver lidt øv...
Nogen gange kan det hjælpe at tænke over,
hvornår er det, jeg er rigtig glad? Hvad er det, som giver mig den gode følelse i
maven? Måske er det at være sammen med nogen specielle mennesker, måske at se
en særlig film eller spise noget lækkert mad? Andre bliver i godt humør af at
skrue højt op for noget specielt musik, eller måske er det noget helt syvende, som gør dig glad..? Men hvis vi har en periode, hvor det hele er lidt øv, så kan
det hjælpe at gøre noget godt for sig selv eller noget, du ved plejer at gøre
dig glad.
Du skriver, at du synes, du er for tyk og
grim... Tror du også, det er sådan andre ser dig? Eller er du bare lidt kritisk
overfor dig selv og dit udseende? Nu ved jeg jo ikke, hvordan du ser ud, men
hvis du er for tyk i forhold til, hvad der er rart for dig selv og hvad der er
sundt for din krop, så kan det måske være en ide at tale med dine forældre om,
hvordan du kan tabe dig lidt... Det kan nogen gange være, at man skal spise lidt
anderledes eller måske at det vil være rart at starte til noget sport.
Men hvis du nu ikke er for tyk, så kan det
være, at du har brug for at se dig selv med "nye briller" på... Altså til at se
sig selv på en anden måde. Der er nogen, som har glæde at finde de ting ved
deres krop, som de godt kan lide. Det kan være en skulder eller håret eller en
flot skønhedsplet... Når man så har fundet yndlingsstedet på ens krop, så kan måske
finde et til... Og bare det at man finder et eller to steder på kroppen, man godt
kan lide, så har man allerede ændret lidt syn på sig selv – for så er man jo
ikke kun grim, der var jo lige der og der på kroppen, som faktisk er okay...
Kunne du have lyst til at prøve det??
Jeg tænker lidt, om der er nogen som ved,
hvordan du har det lige nu? Det kan nemlig være rigtig rart at dele sine tanker
med nogen. Det kan måske være til dine forældre, en voksen i klubben (hvis du går
i klub?), en bedsteforælder eller en anden som du har lyst til at tale med. Måske
vil du synes, det er rart at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en
af vores rådgivere? Jeg tror, det kunne være rart for dig at blive lyttet til,
så du ikke skal gå alene med de tanker...
Jeg håber, det her har givet dig lidt nye
idéer, og ellers er du altid velkommen til at skrive igen!
De bedste hilsner fra
BørneBrevkassen