Brev
Opmærksomhed
Hej BB. Jeg er en pige på 14, spm skal starte i 9. klasse efter sommerferien. Jeg vil prøve at forklare hvordan jeg har det, undskyld hvis det bliver lidt rodet.
Jeg har ret dårligt selvværd og selvtillid for at sige det. Jeg går hver dag med en facade hvor jeg virker som en glad pige der bare elsker sit liv og alt muligt. Men jeg er faktisk rigtig ked af det og hader mit liv ret tit. Jeg bliver tit behandlet dårligt i skolen mest af mine venner faktisk. Jeg ved godt at de måske mener det for sjov, men det er det ikke altid. De kalder mig tit grimme ting, og er ikke altid lige søde ved mig.
Som teenage pige vil man jo gerne have opmærksomhed fra drengene. Og det får alle de andre piger i klassen da også, men jeg har aldrig rigtig fået den opmærksomhed fra drengene som de andre piger får. Jeg ved ikke om de andre piger synes det er træls med den opmærksomhed de får fra drengene, det ved jeg ikke. Men jeg græder tit og føler mig udenfor fordi jeg ikke får nogen opmærksomhed overhovedet. Måske lyder det lidt egoistisk, men det er ret ensomt, eller hvad man skal sige, når man som ene pige ikke oplever den samme opmærksomhed som de andre.
Jeg bliver rigtig usikker på mig selv, og tænker hvad jeg gør forkert eller hvad der er galt med mig. Men jeg ved det simpelthen ikke. jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg hader virkeligt mit liv lige nu. Please hjælp mig.
Hilsen den ulykkelige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Ulykkelige Pige
Jeg har læst dit brev (som absolut ikke er rodet), og jeg forstår, at du er meget ked af det, og føler dig meget alene om det. Det er ikke meningen, at man skal være ked af det, og hvis man er, skal man slet ikke være alene om det. Derfor er jeg rigtig glad for, at du har så meget power, at du tør skrive herind – tak for det.
Når jeg læser dit brev, er det som om, at der faktisk er to problemer, som du koncentrerer dig om. Det første er problemet med dårligt selvværd, dine venners bemærkninger og din facade. Det andet er dit ønske om opmærksomhed fra drengene. Måske er det faktisk to problemer, som hænger sammen. Mit gæt er, at du skal lægge alt din energi i det første problem – dit lave selvværd.
Vi mennesker kan være rigtig dårlige til at opfange signaler. Når du fortæller mig, at du hver dag har en facade på som den lykkelige pige, så kan jeg blive bekymret for, om dine omgivelser, altså venner, familie, lærere osv, rent faktisk kan gennemskue den facade. Hvis de ikke kan det, så ser de ikke, at det de siger, fx dine venner, rent faktisk gør dig ked af det, og så kan det betyde, at de tror, at du synes, det er sjovt. På den måde så kan jeg rigtig godt forstå din ensomhed, for ser dine venner overhovedet den rigtige pige?
Dårligt selvværd er der ingen der skal have, men der er mange, der har det, fordi de kommer til at gå alene med det. Så jeg vil foreslå dig at få talt med nogen om det. I første omgang måske en voksen. Hvis du har tillid til dine forældre, så kunne det være dem. Det kunne også være et familiemedlem eller en lærer. Hvis det nu er afsindig svært at få taget hul på, så kunne du måske starte med at printe det brev ud, som du har skrevet, og eventuelt også mit svar, og vise det til den person, som du vælger. Måske kunne det også være en ide, at du prøvede at tale med en pige fra klassen. Men jeg tror, at du skal starte med en voksen, så du ligesom kan få taget hul på det, og komme af med den værste kedafdethed, som du har indeni.
Dit problem med drengene er også vigtigt. Men mit gæt er, at det hænger rigtig meget sammen med dit lave selvværd og dine følelser omkring dig selv. Så når du får taget hul på bylden, og får lidt hjælp til at begynde at tro på dig selv, så vil dine omgivelser også begynde at tro på dig. Det at du skriver herind og tør fortælle om dine problemer, fortæller mig, at der er rigtig meget værdi i dig, som man kan tro på og bruge til noget. Det håber jeg, at du også selv opdager, og langsomt kan begynde at tro på.
Husk nu, at du altid er velkommen til, at skrive herind igen. Du kan også ringe ind til BørneTelefonen på 116 111, eller skrive på BørneChatten.
Jeg håber, at du får samlet mod til at åbne dig op og få talt om det.
Kærlig Hilsen BørneBrevkassen