Dårligt selvværd

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Krebsen
Mange tak for dit brev, hvor du bl.a. fortæller, at du har svært ved at få venner i din klasse efter nogen problemfyldte år med en tidligere veninde. Jeg tænker, at det er godt, at du har skrevet til BørneBrevkassen. Du har flere gange har overvejet at skære i dig selv eller at begå selvmord, - og jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig.

Du fortæller, at du engang var glad og fyldt med energi, men at du i dag , føler dig uden for fællesskabet i klassen (?)   Du fortæller yderligere, at det først og fremmest skyldes et venskab du engang havde til en pige fra din klasse - et venskab, der måske kom til at gå helt skævt (?) Er det mon rigtig forstået..?

Jeg kan godt forstå, at du føler, det hele er "op af bakke", for det betyder meget at være en del af et fællesskab - at have gode venner og veninder man kan stole på, tale med, grine med og bare hænge ud med... Jeg tænker på, om du mon har fortalt nogen, om de mange (svære) følelser du har indeni? - fortalt nogen, at du stort set græder hver aften, og at du om dagen sætter en facade op? - fortalt nogen at du har overvejet at skære i dig selv og tænkt over selvmord..?

Tror du, at du kunne finde en voksen at tale med det her om..? En voksen der kunne støtte og hjælpe dig til at få styr på dine mange tanker, og som måske kunne hjælpe dig til at få din selvtillid og energi tilbage? En voksen der, måske sammen med dig, kunne tage en snak med dén af dine lærere, som du har tillid til, og som du ved vil tage din problemstilling alvorligt? Det er nemlig sådan, at ens lærere skal hjælpe en, ikke kun fagligt men også socialt, hvis man ikke føler, at man trives i skolen.

Kunne det være en idé?

Du skriver ikke noget om dit forhold til dine forældre..? Men måske du kunne søge støtte hos dem ved at fortælle dem om dine oplevelser i skolen, fortælle dem om hvordan du har det, og hvilke tanker du gør dig.

Måske du tænker, at det kan være svært at tale med dine forældre om svære følelser eller svært at bede dem om hjælp (?), men jeg tror, at det vil hjælpe dig ikke at gå rundt med de mange tanker alene. Ofte er det nemlig sådan, at ens problemer virker uoverskuelige og uløselige, hvis man går rundt med dem helt alene. Jeg tror på, at det hjælper at sætte ord på og tale med et andet menneske om det...

En idé kunne også være, at du viste dine forældre (eller en anden voksen) dit brev sit BørneBrevkassen og mit svar. Nogen gange kan det nemlig være nemmere at tale ud fra et brev...For jeg synes nemlig, at du har beskrevet din tanker, følelser, handlinger og oplevelser rigtig fint i dit brev.

Jeg tænker ikke, at du lyder som en pige "der ligesom bare har givet op" (som du skriver). Jeg tænker, du lyder som en meget modig pige - en pige der har lyst til at ændre på tingene... men som måske har brug for hjælp til dette... Er det mon rigtig forstået?

Du skal vide, at du er meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at snakke med en af vores rådgivere der. Måske de kan hjælpe dig på andre måder - du er også velkommen til at logge på UngeChatten eller til at skrive til BørneBrevkassen igen.

Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?