Brev
Autisme er dårligt?
Hej.
Jeg har lige fået diagnosen autisme….
Det gør ondt at høre folk i tv sige: “Hvis jeg havde vidst mit barn havde autisme under graviditet, havde jeg valgt det fra.” Eller “Får du et barn med autisme vælter verden.”
Det gør ondt, og man føler sig værdiløs. Det giver folk et helt forkert billede hvad autisme er. Hvis jeg så siger at jeg har autisme, så vil folk jo tænke stakkels forældre. Altså!!!!!!
Det gør ondt jo!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Det er en meget vigtig pointe, du gør opmærksom på, nemlig at man ikke skal glemme barnet og hvilket billede man maler, når man udtaler sig om autisme. Der er ikke noget at sige til, at du kan føle dig værdiløs, når du hører sådanne udtalelser i tv. Og jeg kan godt forstå, du bliver frustreret og vred over at høre dem, fordi de jo netop forvrænger sandheden.
Hvordan har dine forældre mon håndteret det, at du har fået diagnosen autisme? Har de ondt af sig selv? Sørger de for at vise dig, hvor værdifuld du er? Det er nemlig vigtigt, at du har nogen at snakke med om de her tanker og følelser. Det er ikke noget, du skal gå rundt med alene!
Ud over at snakke med dine forældre om det, kan det måske også være rart for dig at snakke med en lærer, der kender dig. Du og en voksen, du føler dig tryg ved, kan måske sammen tænke over, hvordan man skal håndtere sådanne udtalelser, og være med til at give et sandt billede af hvad autisme er.
Jeg håber, du vil bruge noget af det mod, du har vist ved at skrive herind, til at tage kontakt til en voksen. Du er altid velkommen til at kontakte os igen, hvis du skulle have brug for det? Jeg ønsker dig det bedste med på vejen.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen