Brev
Jeg har en mistanke om min veninde
Hej BørneTelefonen
Jeg har en mistanke om at min veninde vaper. Det skal siges hun er min allerbedste veninde, hun har det desværre også meget svært. Hendes far har svigtet hende, hun laver selvskade, og har social angst.
Hun går nogle gange i timerne ned bag et hus hvor ingen kan se hende. Hun siger hun bare tager lidt luft. Hendes mor ryger normalt og hun har prøvet og ryge en cigaret før men gør det ikke normalt.
Jeg spurgte hende så om hun vapet og hvorfor jeg havde den mistanke. Hun sagde bare nej men hendes reaktion var helt anderledes og det virket lidt som om hun løj. Jeg kan normalt se når hun lyver og jeg har det som om hun lyver. Jeg har os lidt bemærket at der er noget gun skjuler for mig.
Hun taler ikke med hendes mor så meget fordi hun føler hun har svigtet hende, hun bor med hendes mor, papfar og lillebror. Jeg er bekymret for hende. Jeg kan ikke tale med nogle om det for alle ville fortælle hende det eller hendes mor og blive bange, hun sagde ik sig noget til nogen og spurgte om nogle havde det noget.
Jeg er virkelig bekymret for hende og i tvivl om hvad jeg skal gøre. Hilsen en bekymret 13 årige pige.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 13 år
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver her ind med dine tanker og din bekymring for din veninde. Jeg syntes det er rigtig godt, at du gør noget med din bekymring.  Det lyder virkelig som om, du er en rigtig god veninde, der bare gerne vil hjælpe.
Det kan ikke være nemt for dig at gå rundt med alle de her bekymringer helt alene. Hun er jo din allerbedste veninde, skriver du.
Jeg kan sagtens forstå, at du ikke ved, hvad du skal gøre. Der lyder bestemt heller ikke som om, at  din veninde har det særlig nemt for tiden. Det lyder endda som om, at hun har haft det svært i længere tid. Hun har fortalt dig, at hun føler sig svigtet af sin mor.
Jeg tænker derfor, at det er rigtigt vigtigt, at du snakker med din veninde igen om dét, som du har lagt mærke til – dét som du går og er bange for. Jeg tror det er vigtigt, at du ikke går med det her selv.
Du kan måske fortælle hende, at du kun bekymrer, dig fordi hun er din veninde og betyder meget for dig.
En idé kunne måske være, at du spurgte hende om du måtte gå med hende næste gang, hun skal ud og have luft. Eller du kunne foreslå, at I to går ud og får noget luft sammen?
Jeg tænker, at bare dét, at du er der for hende og er klar til at lytte, hvis der er noget som hun gerne vil snakke om, kan være en rigtigt stor hjælp. Især hvis hun har det svært derhjemme.
Det kan være godt at tænke på, at det altid er de voksne,  der har ansvaret for at hjælpe hende.
Men det kan de kun gøre, hvis de ved, at din veninde har brug for hjælp. Hvis hun så ikke er klar til at fortælle en lærer om problemerne, så kan du fortælle hende, at hun har andre muligheder. Hun kan kontakte BørneTelefonen på 116 111. Der findes muligheder for at tale med voksne –  uden at sige sit navn. Vi kan tale med hende om de muligheder, hun har.
Måske er hun slet ikke parat til at få hjælp lige nu. Nogle gange når man har det rigtigt svært i hverdagen, kan det være hårdt at fortælle om problemerne –  selv til en, man er rigtigt gode venner med! Det kan tage noget tid at blive klar til det.
Jeg tænker, at hvis du fortsætter med at være så bekymret for din veninde, kan det måske være en god idé, at du snakker med nogen om det. Måske der er en voksen, du kan fortælle det her til, uden at du fortæller din venindes navn. Mon det kunne være en mulighed for dig?
Hvis du har brug for det, er du også altid velkommen til at ringe eller skrive her ind til BørneTelefonen på 116111. Her sidder en masse dygtige rådgivere klar til at snakke og det er helt anonymt. Måske kan vi sammen få flere ideer til, hvad du kan gøre. Vi kan bedre hjælpe dig, når vi ved lidt mere om dig og din veninde.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig.
Kram herfra
BørneTelefonen