Brev
Vape?
Okay så…
Vil lowkey gerne ha en vape. Men er fkn bange for at mine forældre finde tid af det. De kommer til at slagte mig.
Sys lowkey d sjovt med røget og smagen og sån. Men er det overhovedet farligt hvis man ikke inhalere?
Men ved ikke helt hvordan de ville ku buste mig. Altså de kan måske lugte det eller finde den. Men sys ogs d ville være fkn dumt hvis jeg blev afhænglig og om det vil påvirke min adhd medicin (axtomoxein).
Ved heller ikke hvordan jeg skal håndtere alk når jeg bliver ældre med min medicin og sån.
Men ja det var vist bare det
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13.
Fedt, at du spørger ind til det her med at vape og dine tanker omkring din ADHD og medicin. Det er der helt sikkert mange andre unge som også tænker over.
Risikoen for at blive bustet
Du skriver, at du er bange for at dine forældre vil slagte dig, hvis de opdager at hvis du begynder at vape.
Jeg tror, at mange af os har prøvet at gøre noget som vores forældre ville blive rasende over hvis de vidste. Det betyder højst sandsynligt også, at de fleste af os har prøvet at lyve overfor vores forældre, og derfor også har mærket bekymringen for “hvad nu hvis de opdager det alligevel…”.
Når vi gør noget, som vi et eller andet sted godt ved er dumt, usundt eller forbudt, og som betyder, at vi måske lyver overfor familie eller venner, så kan det være en god ide lige at tænke over hvorfor vi gør det? Hvad er det egentligt det handler om?
Handler det om hvordan vi gerne vil have at andre skal se på os, eller handler det om hvordan vi gerne vil se på os selv…?
Giver det mening?
De fleste personer bliver nysgerrige, når noget er ‘forbudt’
Det der med at gøre noget forbudt, måske noget farligt, giver os ofte en følelse af være lidt seje, modige, særlige og, som du skriver, fordi det er sjovt… For mange giver det også en følelse af at være en del af et fællesskab og at være “som de andre”.
Det er en følelse som de fleste af os kan nikke genkendende til og som er helt naturlig.
Men måske kan der også være noget sejt, modigt og særligt, ved at være den som IKKE er som de andre. Det er bare en tanke, jeg fik, som jeg lige ville dele med dig.
I forhold til at vape, så er det jo noget rimeligt nyt som man ikke helt kender konsekvenserne af. Hos Kræftens Bekæmpelse har de skrevet en masse om emnet, som du kan læse om ved at bruge linket her:
https://www.cancer.dk/forebyg/undga-roeg-og-rygning/e-cigaretter/undersoegelser-p2/
Tal anonymt med en læge om at vape og tag ADHD-medicin (axtomoxein)
Der står ikke noget direkte i linket om sammenhængen mellem ADHD og vaping, men det kunne du måske spørge din læge om? Han eller hun har dog ikke tavshedspligt overfor dine forældre.
På Netstof har de en brevkasse, hvor du kan tale anonymt med en læge! Se her: Netstof
Jeg bliver lidt nysgerrig på, om du har en voksen, som du taler med din ADHD om? Du skriver nemlig, at du ikke helt ved hvordan du skal håndtere din medicin når du bliver ældre.
Bliv god til at leve med netop dén ADHD, som du har
Som du sikkert allerede ved, så er ADHD  ikke en “enten/eller tilstand”. Det betyder, at det kan være meget forskelligt fra person til person hvordan de oplever at have ADHD og hvordan de lever med det. Det betyder også, at behandlingen varierer for hver enkel, både som barn og som voksen.
Jeg vil derfor forslå dig, at tage en snak med den voksne som du taler med din ADHD om. Så kan du få spurgt om de ting, som du tænker over med din medicin, når du bliver ældre –  og eventuelt også spørge mere ind til vaping.
Hvis du ikke har nogle at tale med, så kunne du måske prøve at kigge efter en ADHD-forening på nettet, hvor du kan få nogle samtaler om dét at leve med ADHD. Hvad tænker du om det?
Du er god til at passe på dig selv
Jeg tænker også på om du mon kender andre der har ADHD? Hvis du gør, kunne du måske spørge dem hvad de tænker i forhold til at blive ældre. Så kunne I dele jeres tanker og støtte hinanden. Ville det være en ide?
Igen – super cool, at du forholder dig til både vapingen og din ADHD.
Husk, at du kan ringe til os på tel:116111, hvis du har lyst til en snak.
Du kan også altid skrive til os igen.
Jeg sender dig en masse gode tanker.
Kærlige hilsen BørneTelefonen