Brev
Muslim, og må ingen ting!
Hej BørneTelefonen
Jeg er muslim, og føler ikke jeg må noget overhovedet! Altså jeg vil rigtig gerne have en kæreste, men det må jeg ikke af mine forældre, jeg må ikke engang være sammen med drenge. Hvis jeg fx skal ned i byen, skal min mor vide med hvem, og hvis jeg siger der er nogle drenge med, får jeg ikke lov til, at tage afsted.
Jeg må heller ikke have shorts, nederdele eller undertrøjer på udenfor. Jeg må bogstaveligtalt ikke noget. Hvis jeg vil have noget nyt tøj, skal det HELE være løst, og langt.
På et tispunkt sagde mine forældre, at jeg har ændret mig meget, men det er jo fordi jeg er teenager, og det er de ligeglade med. De siger bare at det er en dårlig undskyldning og at jeg er respektløs
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære ung på 13 år.
Du gør det helt rigtige, når noget ikke fungerer i dit liv: Du søger hjælp.
Som du selv siger, så er det almindeligt, at man ændrer sig gennem livet. Når man bliver teenager, så skal man til at finde ud af, hvem man er. Og man gerne selv vil bestemme, hvilket tøj man går i og hvem man er sammen med. Man får måske også lyst til en kæreste.
Det er også almindeligt i din alder, at man har brug for noget mere luft. Mange forbinder det at være teenager med at kunne bestemme mere, end da man var barn. Det kan være svært, hvis ens familie tænker anderledes.
Når jeg læser dit brev, får jeg indtryk af, at dine forældre bestemmer meget. At der ikke rigtig er plads til, at du kan være dig!  At du ikke føler dig set som den, du er. Tvært imod bliver du set som respektløs, når du prøver at gøre plads til dig selv.
Nogle unge oplever, at de ikke både kan leve og have det godt med deres forældre  – og samtidigt leve deres eget liv ud fra egne værdier. De føler, at de må vælge mellem at tage hensyn til sig selv eller til familien. Måske føler du også, at du er i det dilemma?
Dine forældre har ret til at bestemme over dig. Men du har ret til at blive inddraget når der skal tages store beslutninger, som vedrører dig . Du har ret til at tænke og tro hvad du vil, selv at bestemme, hvem du vil være venner med, at bestemme over din krop….
På Børneportalen https://www.boerneportalen.dk/kend-dine-rettigheder/ og Red Barnet https://redbarnet.dk/skole/boerns-rettigheder/boerns-rettigheder-mellemtrin/#mrew4ndk kan du læse mere om dine rettigheder. Du er også meget velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen, hvis du vil vide mere. Se også BørneTelefonens hjemmeside: https://bornetelefonen.dk/rettigheder/
Jeg kan jo høre, at du har prøvet at tale med dine forældre, uden at I fandt en løsning. Måske du kan tale med en anden voksen som du er tryg ved – fx en din lærer eller en anden person fra skolen. Så kunne I måske sammen med dine forældre tale om din situation og finde ud af noget, om I alle er trygge ved.
Eller måske du vil have det bedre med at tale med nogen fra en organisation, som forstår din situation. Og måske endda har prøvet det samme som dig. Der findes en organisation, der hedder RED https://red-center.dk/raadgivning/for-unge/. Her kan du få gratis og anonym rådgivning om de problemer, som mange unge med etnisk baggrund oplever i familien.  Du kan ringe til dem – men også møde op til en snak.
Du er selvfølge også velkommen til at ringe til os på 116 111 , så vi kan høre noget mere om, hvordan det er at være dig. Og vi kan sammen finde ude af, hvilke muligheder du har. På den måde kan du få noget mere plads til at være teenager.
Når jeg læser dit brev, så kan jeg høre, at du er opsat på at kæmpe for at få lov til at være dig. Samtidig hører jeg også, at du gerne vil gøre det på en respektfuld måde over for dine forældre. Og det tænker jeg er et rigtig godt sted at begynde.
Kærlig hilsen Børnetelefonen.