Brev
Mit liv er noget rod
Hej Børnetelefon
Jeg er en dreng på 17 år. Mit liv er noget rod.
Jeg har en anden etnisk baggrund. I vores kultur er det ikke etisk korrekt at drikke alkohol og ryge tobak.
Jeg går i gymnasiet. Jeg drikker alkohol og festryger. Mine forældre ved godt at jeg drikker. De er ikke specielt glade for det, men de har sagt ok til det så længe jeg ikke drikker alt for meget.
Til nytår skal jeg være sammen med min familie. Min vennekreds holder en fest, som jeg er inviteret til. Jeg vil vildt gerne med, men jeg tør ikke spørge om jeg må komme med.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg kan godt lide at tage i byen med mine venner, men jeg vil helst ikke fortælle det til mine forældre.
Jeg er 17 år gammel og har stadig ikke haft sex endnu.
Jeg vil sygt gerne og er mega liderlig konstant.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år
Tak for dit brev til BørneTelefonen. Jeg vil forsøge at hjælpe dig.
Når du får mit brev, så har det desværre allerede været nytår. Men jeg håber alligevel, at du kan bruge mine råd.
Du skriver, at dit liv er noget rod. Du skriver også, at du har en anden etnisk baggrund, hvor det ikke er etisk korrekt at drikke alkohol eller ryge tobak.
Du skriver at dine forældre ved det og siger, at det er ok – så længe, du begrænser det.
Jeg kan sagtens forstå, at det kan være svært at finde en god balance. For kulturen i din vennekreds er meget anderledes end den, som din familie kender til og accepterer.
Men det er rigtig dejligt, at du kan være ærlig overfor dine forældre, og at de virker forstående.
Jeg får indtryk af, at dine forældre kun vil det, der er bedst for dig. Det virker også som om, at du har respekt for dem.
Jeg tænker, at det er vigtigt, at du får talt med dine forældre om, hvad det betyder for dig at være 17 år og gå på et dansk gymnasium.
Hvis du taler åbent og ærligt med dine forældre om, hvordan du har det – så er det muligt, at de forstår, hvad det er, du gerne vil.
Sammen kan I forhåbentlig finde en god balance. Og måske lave nogle aftaler, som I alle kan acceptere i familien.
Aftaler og samtaler i familien er godt – også når det gælder ‘det med sex’.
Hvis du er i tvivl om, hvordan du bedst taler med dine forældre om sex, så prøv først at tale med http://etnisk ung
Her kan du få gode råd og måske ‘øve’ dig lidt i at tale om emnet – før du går til dine forældre. Du kan måske også bruge nogle af deres erfaringer og tips.
Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke, og husk du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen