Brev
Er det ikke bare nemmere at begå selvmord
Hej BørneTelefonen
jeg er en pige på 13 år med en anden etnisk baggrund som har det rigtigt svært.
Jeg har i lang tid gået med selvmordstanker da mine forældre slår mig.. Det kan min storebror på 19 og storesøster på 18 også finde på. Det gør de når jeg bare laver den mindste fejl..
Føler ikke folk lytter til mig når jeg prøver fortælle hvordan jeg har det.. De siger det går over men det har stået på i 3 år nu! Om natten når jeg prøver at falde i søvn så tænker jeg på de her ting og så begynder jeg bare med at græde.
Mine venner tænker kun på sig selv og jeg hjælper den altid med deres “problemer” men de hår bare rigtig svært ved at gøre det samme for mig.
Føler heller ikke rigtigt jeg kan sige det til mine skolelærer da de kun lægger mærke til den der laver larm. De elever de tager sig sammen er han ligeglad med.
Sidder her på mit værelse med tårer i øjnene og håber på hjælp
Vil gerne i plejefamilie
håber i kan hjælpe mig..
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Mange tak for dit brev – hvor er det godt, at du har valgt at skrive til BørneTelefonen, for så får jeg mulighed for at fortælle dig, at det på ingen måde er okay, det som foregår.
Alle børn har ret til omsorg og tryghed og blive behandlet med respekt – og det er desuden slet ikke lovligt, at slå på børn i Danmark.
Der kan være mange grunde til, at det alligevel sker; nogle gange er det voksne som har udviklet et dårligt mønster over længere tid – måske er de selv blevet slået som børn og det fører de videre til deres egne børn.
Det kan også være kulturelt. I nogle kulturer ser man anderledes på børn og børneopdragelse. Måske mener man, at det at slå børn er en naturlig del af børneopdragelsen.
Forskning har dog vist, at det ikke er godt for børn at blive slået – det kan give både ydre og indre ar på kroppen. Det går ud over barnets udvikling – man kan godt sige, at der kommer ar på sjælen, som kræver hårdt arbejde for at hele igen. Derfor er det også gjort ulovligt i Danmark.
Det er dine forældres ansvar at passe godt på dig og sørge for at du har det godt og trives. Hvis dine forældre og søskende har svært ved det lige nu, så er det vigtigt, at både du og din familie får hjælp, således at de igen kan passe godt på dig.
Det er godt at du har venner omkring dig, og at I kan snakke sammen om forskellige ting. Når det kommer til sværere ting som for eksempel vold, så kan det være svært både at sige højt – men også svært at forstå for dem, som ikke selv har oplevet det. Det betyder ikke at man ikke kan snakke om det, men man har i sådanne situationer også brug for hjælp fra voksne.
Selv om skolelærere har travlt og ofte giver opmærksomhed til de børn som larmer mest, så har de fleste lærere alligevel tid til at snakke, hvis man spørger dem, om de vil og kan. Og de har faktisk pligt til at hjælpe dig, hvis du fortæller dem, hvad du har fortalt mig.
Du kan gå hen til din lærer, når timen er ved at være slut – lige inden frikvarter – og spørge om I kan snakke sammen på et tidspunkt. På den måde viser du at der er noget vigtigt, som du gerne vil sige og samtidig giver du din lærer mulighed for at finde et tidspunkt, hvor han har god tid. Det er vigtigt, at du er åben og ærlig over for ham – lige som du er gennem det du skriver i dette brev.
En mulighed kan være, at du viser ham brevet og det svar, som jeg har skrevet. Det kan nogle gange være en god måde, at få sagt det højt på.
Jeg ved at der er en organisation som hedder Etnisk Ung – de snakker med unge som vokser op i familier med anden etnisk baggrund end dansk. Man kan henvende sig om alle de ting, som kan fylde i sådanne situationer og det er anonymt. Du finder et direkte link lige her: https://www.etniskung.dk/
Jeg håber, at du får fortalt din lærer om din situation således at du og din familie kan få den hjælp, som I fortjener. Selvmordstanker er i hvert fald et tydeligt tegn på, at det er absolut på tide, at du får åbnet op overfor en voksen, der kan hjælpe dig videre.
Du er altid velkommen her.
De bedste ønsker fremover fra
BørneTelefonen