Brev
Clairvoyant
Hej
Jeg har mistet min far og har i de seneste to måneder tænkt meget over om jeg skulle skrive til en clairvoyant.
Jeg ved ikke om jeg burde snakke/spørge min mor om det, da vi er muslim og hun måske bare vil sige, at man ikke kan komme i kontakt med de afdøde.
Jeg føler virkelig at jeg kunne få gavn af en clairvoyant og få svar på nogle spørgsmål der ikke rigtig bliver svaret på hér hjemme.
Synes I/du jeg burde skrive til én, og snakke med min mor?
13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak, for dit brev. Det er rigtig godt, at du skriver inden, du selv tager en beslutning. Det er en god idé at tale med nogle voksne når man er i tvivl.
Jeg er ked af at høre, at du har mistet din far. Det er et stort tab og jeg kan rigtig godt forstå, at det er noget du tænker meget på.
Det er helt forståeligt, at der dukker spørgsmål op og tankerne om din far nogle gange fylder mere end andre gange.
Jeg kan godt forstå, at du får lyst til at tale med en clairvoyant. Bare tanken om at kunne få svar fra din far på den måde, lyder jo helt fantastisk.
Du skriver selv, om du mon skal tale med din mor. Og det synes jeg er en rigtig god idé. Det kunne også give jer mulighed for at snakke om savnet og sorgen over at have mistet din far. Det tænker jeg ville være godt for her begge…
Uanset hvilken religion man kommer fra er der meget delte meninger om, clairvoyante og deres evner.
Jeg tænker også, at det kan være en stor skuffelse, hvis det viser sig, at den clairvoyante ikke kan give dig de svar du søger.
Jeg kan læse, at du har svært ved at få de svar på dine spørgsmål derhjemme. Din mor er sikkert, ligesom dig, i sorg. Derfor er det måske svært for hende at tale om din far.
Er der måske nogle andre voksne, som kendte din far godt, som du kan tale med?
Jeg tror, at du gennem hele livet vil opleve, at der dukker tanker og spørgsmål op omkring din far, som du jo desværre ikke kan spørge ham om.
Men måske kan de mennesker der kendte ham godt være en hjælp og støtte for dig. Det er vigtigt at turde tale om de døde, når man savner dem. På en måde kan du beholde ham i dit liv, ved at tale om ham og mindes ham.
Det kan være at du skal skrive nogle af dine tanker i et brev til din mor. Så kan du også skrive, at du har brug for at tale med hende om din far. Og at du har spørgsmål, som hun gerne må hjælpe dig med at få svar på. Måske kan det være en åbning, til at I kan blive bedre til at tale om din far.
Det kan også være, at du skal finde din helt egen måde, at mindes din far på. Du kan måske skrive breve til ham. Eller finde et sted, hvor du altid kan tænke på ham og måske sige nogle af dine tanker højt netop der. Det kan være samtaler, minder eller ting, som man gerne vil tale om. Man kan sige det højt for sig selv, eller holde samtalen inde i sig selv. Det kan måske også være en hjælp for dig?
Din far kan selvfølgelig ikke helt svare dig, men måske kan det alligevel give dig en følelse af at have ham med dig, hvis du siger nogle tanker og spørgsmål højt.
Jeg håber, at du kan tale med din mor om dine tanker og dit savn.
Det kan også være at du kan bruge Sorglinjen Børn, unge & sorg de har både telefon- og chatrådgivning. De har åbent mandag til søndag 17 – 21 og du kan ringe til dem på 70 20 99 03.
De er eksperter i at tale med børn der har mistet. Og de ved selv, hvordan det er at miste.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen