racisme i skole

ved ikke om jeg burde være sur men jeg går på en skole som synger morgen sang og det endligt en meget normalt morgensang lige ind til at vi skulle synge kim larsens haveje hvor vi tager to gentagelser fordi den er relativ kort men jeg ligger mærke til at lærene og skoleledren ligger ekstra meget tryk på negerdistrikt, er ikke mørk i huden selv men der er mange af de mindre der af anden etnisk baggrund og synes ikke det var helt rigtigt. ved ik helt

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Tusind tak for dit virkelig fine brev. Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at du er enormt betænksom. Jeg kan godt forstå dine tanker, og hvorfor du undrer dig over, at der bliver sunget negerdistrikt i sangen.

Her på BørneTelefonen hører vi ofte fra børn og unge, som er i tvivl om, om de er blevet udsat for racisme eller diskrimination. Eller hvornår noget egentlig er racisme eller diskrimination.

Heldigvis er rigtig mange stoppet med at bruge ordet neger. Det er man stoppet med, da det for mange kan føles meget diskriminerende og racistisk.

Derfor kan jeg også godt forstå, at det kan virke enormt ubehageligt at høre din lærer og skoleleder synge det. Jeg ved, at det for rigtig mange kan virke helt unaturligt at høre ordet, når man lige har lært, at man ikke skal sige det. Måske du kender til den følelse?

Derfor er det også helt almindeligt, at man kan føle racisme og diskrimination på andres vegne. Og det er enormt stærkt, at man reagerer på det, når det opstår. For mange kan det være svært at sige fra. Så kæmpe ros til dig for at være opmærksom på det.

På rigtig mange skoler synger man sange, som er lavet for mange år siden. Dengang tænkte man ikke på samme måde, som vi gør i dag. Heldigvis er der rigtig mange unge mennesker som dig, som godt ved, at f.eks. ordet neger kan gøre andre kede af det.

For særligt rigtig mange voksne er det blevet en naturlig ting at sige neger. Det gør det selvfølgelig slet ikke okay, men det kan nogle gange forklare, at de voksne faktisk slet ikke tænker over, at det kan gøre andre mennesker rigtig kede af det.

Måske din lærer og skoleleder slet ikke har tænkt over, at der bliver sunget negerdistrikt i sangen. Men egentlig bare synes, det er en god sang? Uanset hvad så synes jeg, det er enormt stærkt, at du er opmærksom på det. Det viser bare, at du har et enormt stort hjerte.

Man siger tit, at det er børnene, der skal lære af de voksne. Især når man går i skole, som du gør. Men i det her tilfælde er der faktisk rigtig meget, som din lærer og skoleleder kan lære af dig.

Det er nemlig sådan, at alle børn i Danmark har ret til beskyttelse mod racisme og diskrimination. Det betyder, at alle børn og unge har de samme rettigheder lige meget, hvor de kommer fra, og hvordan de ser ud.

Derfor er det også rigtig vigtigt, at man får hjælp til at få det stoppet det, som for nogle kan føles racistisk og diskriminerende.

Derfor er mit bedste råd til dig også at få det sagt højt til nogle af de voksne på skolen. Det er nemlig de voksnes ansvar at få det stoppet. Også selvom det måske for dem slet ikke har været for at gøre nogle kede af det.

Kunne man forestille sig, at du kunne bruge det mod, du har vist i det her brev til at få det sagt til en voksen på skolen? Jeg ved fra andre børn og unge, at det kan være en hjælp at vise sit brev og måske også svaret fra os.

På den måde kan de voksne se, at det faktisk er noget, de skal tage rigtig alvorligt. Det kunne også være, at du kunne tale med dine forældre? En god lærer eller voksen på skolen, eller måske endda den lærer, som sang sangen?

For andre har det også været en hjælp at være flere om at gå til en voksen. Måske du har nogle gode venner på skolen, som faktisk tænker det samme som dig om morgensangen? Uanset hvad så er det de voksnes ansvar.

Jeg kunne forestille mig, at de blev rigtig glade for at få det at vide. Skolen skal nemlig være et rart sted at være for alle. Derfor er det rigtig vigtigt, at man også deler de oplevelser, som måske for nogle gør det til et mindre rart sted at være.

Det, at du fortæller dem om dine oplevelser, vil kun være en gave for dem. En gave som for dem kan blive et redskab til at gøre skolen til et endnu bedre sted at være.

Jeg synes i hvert fald, at det var enormt stærkt, at du skrev herind til os. Din omsorg overfor andre smitter af, og jeg er sikker på, at rigtig mange kan lære en masse ting fra dig. Så tusind tak for det.

Hvis du selv oplever eller kender nogle, som har oplevet racisme eller diskrimination, så kan du altid læse mere om dine og jeres rettigheder på denne side.

Du er også altid velkommen til at ringe til os eller skrive til os på vores chat og sms. Vi sidder klar på 116111 hele døgnet rundt.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Oplever du racisme eller forskelsbehandling?

Racisme er, når der bliver gjort forskel på mennesker, fx på grund af deres hudfarve eller hvor de eller deres familie kommer fra.

Nogle børn og unge fortæller, at de bliver drillet med deres hudfarve og udseende, eller at de ofte hører racistiske jokes. De får måske at vide, at det bare er for sjov. Men det er ikke altid, at det opleves sjovt for dem, som det går ud over.

Det er vigtigt, du ikke går alene med det. Racisme og forskelsbehandling er ikke okay, og du har ret til at sige fra og få hjælp fra en voksen.

Klik dig videre på siden her, og få gode råd til, hvad du kan gøre, og viden om dine rettigheder.

Du har ret til beskyttelse mod racisme

Uanset hvordan du ser ud, hvad du tror på, eller hvor du kommer fra, så har du de samme rettigheder som alle andre børn og unge.

Du har ret til at få hjælp, hvis nogen driller eller nedgør dig på grund af dit køn, udseende, seksualitet, religion, hudfarve eller andet.