Brev
Racisme i byen
Jeg var i byen med en af mine venner og vi siger tit nogen ting som kan være lidt racistiske for sjov men ikke noget alt for sindsygt og det mest kun mig der gør det for jeg er selv fra Afrika og brun i huden, men snakkede og så sagde jeg et eller andet med en “abe dreng” og så kom der tilfældigvis en sort person forbi os hvor jeg som den dumme dreng jeg er sagde når man snakker om solen og efter er det gået op for mig hvor fucking ondt det er og jeg har det forfærdeligt med mig selv og jeg er bange for han kommer og smadre mig eller noget han var et par år ældre
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Jeg ser i dit brev, at du har gjort dig en del tanker om hvad disse racistiske, som du kalder dem, udtryk kan gøre ved personer. der ikke lige er en del af din vennegruppe. Det er superflot!
Jeg får også en fornemmelse af, at du har en utrolig dårlig samvittighed over episoden, og at du endda er bange for, om episoden kan have fysiske konsekvenser. Dette viser mig, at du er en af de gode drenge, der ikke ønsker at gøre nogen ondt eller kede af det.
Der har i en lang periode været meget opmærksomhed på racismen. Både på verdensplan, men også hvordan det udfolder sig i “lille” Danmark. Mon dette medvirker til din bevidsthed om, hvad racisme kan gøre ved andre? Og hvad racisme reelt er?
Jeg giver dig ret i, at racisme ikke er okay, og at man skal være opmærksom på, hvor man benytter diverse udtryk, der kan gå hen og blive misforstået.
Dog vil jeg også sige, at det er en joke mellem dig og dine venner. Fordi i alle synes, at det er sjovt, så føles det ikke som racisme for jer. Men det kan selvfølgelig stadig opfattes sådan af netop tilfældige forbipasserende.
Derudover nævner du at være bange (og måske bekymret?), for at den lidt ældre dreng vil komme efter dig, fordi han overhørte din kommentar, der netop kunne opfattes som racistisk. Du nævner dog ikke, om det er en dreng, som du har kendskab til? Måske en der går på din skole, eller som altid tager den samme bus eller lignende? For hvis det “bare” er en tilfældig forbipasserende, så er min erfaring, at de ikke opsøger en.
Er det til gengæld en, som du kender et sted fra, så kunne både du og ham, måske have gavn af, at du henvendte dig til ham og gav ham en forklaring? Måske den anden dreng også kan se det sjove i det? Eller måske komme med et godt råd til fremtiden, så du undgår at stå i lignende situation?
Jeg tænker også, at du måske kunne vende dine tanker med dine venner, som også var til stede. Hvad oplevede de? Hvilke reaktioner så de fra den ældre dreng? Hvad tænker de om situationen?
Måske i endda kunne have glæde af at lave en aftale om, at de interne jokes der kan opfattes racistisk, kun sker, når i er alene? Så ingen af jer havner i den situation, som du befinder dig i lige nu, med dårlig samvittighed og frygten for, at nogen kunne finde på at komme efter en.
Håber, mine råd kan give dig lidt ro i maven og en smule bedre samvittighed!
Vh BørneTelefonen
Oplever du racisme eller forskelsbehandling?
Racisme er, når der bliver gjort forskel på mennesker, fx på grund af deres hudfarve eller hvor de eller deres familie kommer fra.
Nogle børn og unge fortæller, at de bliver drillet med deres hudfarve og udseende, eller at de ofte hører racistiske jokes. De får måske at vide, at det bare er for sjov. Men det er ikke altid, at det opleves sjovt for dem, som det går ud over.
Det er vigtigt, du ikke går alene med det. Racisme og forskelsbehandling er ikke okay, og du har ret til at sige fra og få hjælp fra en voksen.
Klik dig videre på siden her, og få gode råd til, hvad du kan gøre, og viden om dine rettigheder.
Du har ret til beskyttelse mod racisme
Uanset hvordan du ser ud, hvad du tror på, eller hvor du kommer fra, så har du de samme rettigheder som alle andre børn og unge.
Du har ret til at få hjælp, hvis nogen driller eller nedgør dig på grund af dit køn, udseende, seksualitet, religion, hudfarve eller andet.