Brev
Er jeg racist?
Hej
Jeg er en dreng på 14 år. Jeg føler mig utryg hver gang jeg ser en indvandre. Det startede efter at jeg læste statistik over forbrydelser og jeg kan se at især indvandrere laver mest. Er jeg racist?
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Du har sendt dit brev til Børn Hjælper Børn. En fra BørneTelefonen har besluttet, at det er bedst, at du får svar af en voksen rådgiver. Vi håber, at du alligevel vil kunne bruge svaret. Dit svar kommer her:
Kære dreng på 14 år,
Det er godt, at du skriver til os, når statistikkerne har gjort dig utryg. Jeg kan forestille mig, at frygten og utrygheden nogle gange fylder rigtig meget, og derfor vil jeg også meget gerne dele nogle tanker med dig, som jeg håber kan, giver dig mere ro.
Du spørger om du er racist. Jeg kan godt forstå, at du kan blive i tvivl.
Ordet racisme var tidligere kun en betegnelse for dem, der troede at man kunne dele mennesker i racer. Det vil sige dem, der troede at der var racemæssig forskel på sorte og hvide mennesker. I dag ved de fleste, at der kun er en menneskerace. Nemlig, den vi alle sammen er.
Derfor betyder ordet også lidt noget andet i dag.
Nu betyder racist, at man gør forskel på mennesker, fx på grund af deres hudfarve eller hvor de eller deres familie kommer fra. Det betyder, at man møder mennesker ud fra bestemte racistiske fordomme. Man kan fx tro, at alle sorte mennesker kan synge eller at alle asiater er dygtige i skolen.
En racistisk fordom behøver ikke at være udelukkende negativ, da det mere handler om, at en gruppe forventes at være på en bestemt måde. En måde de måske slet ikke er.
Når man som menneske ikke føler, at man passer ind i sådan en kasse, kan det gøre rigtig ondt.
Det kan føles som om, at man ikke kan få lov at være den man egentlig er. Som om, at andre skal bestemme, hvem man er og hvad man kan.
Jeg kan sagtens forstå, at du er blevet påvirket af de statistikker, du har set. Men det lyder også som om, at de har givet dig nogle lidt racistiske fordomme. Fordomme, der gør dig bange for indvandre, fordi du har en forventning om, at de er mere kriminelle og dermed farligere.
Jeg bliver lidt nysgerrig på, hvorfor du har valgt at skrive til os – for måske du slet ikke har lyst til at have denne følelse af utryghed? Måske fordi du på en måde godt ved, at det ikke er så simpelt: At alle indvandrer er farlige? Det kunne godt virke som om, at du måske også kan komme i tvivl, om der egentlig er grund til at være så bekymret. Mon du kan genkende det?
Jeg vil gerne gå lidt mere ind i det med statistikker.
Det håber jeg er okay. For det er nemlig sådan, at statistikker nogle gange kan give et lidt skævt billede af virkeligheden.
Der findes statistikker, der siger, at indvandredrenge er fem gange så kriminelle som drenge med etnisk dansk baggrund. Når man hører det, kan man godt komme til at tro, at det så betyder, at der er tale om at en rigtig stor gruppe af indvandredrengene er kriminelle. Men helt konkret er tallene nogenlunde sådan, at der er ca. 1,5 % etnisk danske drenge, der dømmes for kriminalitet og 5,7% drenge med ikke-vestlig baggrund (indvandre), der dømmes for kriminalitet.
Det betyder for det første, at der er 94,3 % drenge med ikke-vestlig baggrund, der umiddelbart IKKE begår kriminalitet.
På den måde kan man også sige, at langt størstedelen af dem du møder på gaden, IKKE vil være kriminelle. Det vil altså sige, at mange af dem der gør dig utryg, faktisk slet ikke behøver at gøre dig utryg. De passer med andre ord ikke ind i den kasse, som du sætter dem i.
Når det er sagt, så er der mange andre problemer ved sådanne statistikker. Når den fx siger, at der er mere end fem gange så mange med ikke-vestlig baggrund, der begår kriminalitet, så er det ikke nødvendigvis helt rigtigt.
Med et lidt svært ord, taler man om, at der kan være et rigtig stort mørketal blandt etnisk danske unge. Måske du kender ordet i forvejen. Hvis ikke, forklarer jeg det nu.
Et mørketal er alt det, der ikke kommer med i statistikkerne. Sådan en statistik, som jeg nævner er lavet ud fra hvor mange, der får en dom. Altså hvor mange der bliver anholdt, for derefter at blive kendt skyldig og få en dom.
Der er generelt et rigtig stort fokus på unge med ikke-vestlig baggrund, der kan betyde, at der er langt større sandsynlighed for, at de får en dom.
Mange med ikke-vestlig baggrund bor fx i større byer, hvor der er mere politi ,og hvor de områder, de bor i, har et andet fokus hos politiet. Det kan betyde, at der måske egentlig er mange etnisk-danske drenge, der også kunne have fået en dom, hvis de blev opdaget.
Nogle statistikker fortæller os nemlig også, at unge med ikke-vestlig baggrund oftere bliver stoppet politiet.  Det kan altså også betyde, at etnisk-danske unge ikke stoppes eller opdages i lige så høj grad.
… Og hvad betyder det så? Det er sådan lidt svært at sige, præcis hvad det betyder. Men det, som det kan betyde for dig er, at du måske ikke skal putte indvandre i en kasse, der gør dig utryg. Langt størstedelen af de drenge, du taler om, passer sandsynligvis ikke i den kasse.
Selvom det selvfølgelig slet ikke er okay at begå kriminalitet, håber jeg også, at du kan se, at det med statistikker slet ikke er så sort/hvidt.
Jeg håber, at du kan se, at du med de racistiske fordomme kommer til at gøre det hele meget sort/hvidt, hvilket kan betyde, at andre kan føle sig gjort forkerte af dig. Men måske også kan betyde, at du snyder dig selv for at se alle nuancer af den verden du lever i.
For selvom fordomme er rigtig skadelige for dem, der oplever dem, så begrænser de faktisk også dem, der har dem. Når du bliver utryg, betyder det måske, at du undgår kontakt eller flytter over på den modsatte side af gaden. Måske du endda undgår at falde i snak med et menneske, fordi du tror, de kan gøre dig ondt.
På den måde er fordomme både rigtig besværlige, men de kan også begrænse din mulighed for at møde nogen, der ikke nødvendigvis ligner dig, men som sagtens kan blive både gode venner, kollegaer eller hvem ved – kærester. Og det er da faktisk lidt synd.
Vi har lavet en side, som handler om racisme. Her kan du læse lidt mere om det og måske også finde inspiration i de mange andre breve fra børn og unge. Det håber jeg, at du har mod på!
Jeg håber – og tror på, at du vil kunne finde en måde, hvor din utryghed ikke skal begrænse dig sådan. Måske det allerede har hjulpet at læse mit svar. Det håber jeg.
Hvis du stadig synes det er svært at slippe tankerne, skal du vide, at du altid kan ringe til os på 116111. Så kan du og en rådgiver måske fortsætte snakken. Jeg tror nemlig, at det er vigtigt, at du fortsætter med at tale om dine bekymringer.
Det er jo tydeligt, at du er en person, der er god til at undersøge ting og derfor tror jeg også på, at du med de rette samtaler, statistikker og undersøgelser kan finde ud af, at der er mere til det end du lige tror.
Mange gode tanker til dig fra BørneTelefonen