Brev
Onani
Hej Hej jeg er 16 år og jeg er begyndt at onanere i skolen i frikvartererne ude på toiletterne de andre elever ved det godt ikke lærerne og er bange for de andre elever siger det til lægerne
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Dreng
Hvor er det godt du skriver. Jeg kan godt forstå at du er bange for, at de andre elever fortæller, at du onanerer på din skole.
Det er ikke en samtale man har lyst til at have med sine lærer.
Jeg kan jo ikke fortælle dig, om andre elever kunne finde på at fortælle, at du onanerer. Men jeg kan fortælle dig, hvorfor de måske gør det.
Selv om onani er en helt normalt ting, som mange i din alder gør, så er det en meget privat ting.
Ikke alle har det godt med at vide det –  når det sker omkring dem –  og det kan man jo nemt opdage på et offentlig toilet på en skole.
Derudover er onani noget de fleste gør selv væk fra andre. Så det, at du onanerer, hvor mange kan opdage det, gør at folk snakker.  Selv hvis de ikke går direkte til en lærer, kan de jo overhøre en samtale.
Du kan desværre ikke gøre meget for at forhindre, at en lærer hører om det. Mit bedste råd til dig ville være, at du  undgår at onanere i skolen. Jeg ved godt det kan være svært, når du er startet på en rutine og onani er noget der føles virkeligt godt – men det er noget man kan kontrollere.
Du kan fx prøve at finde noget at lave i frikvarterer, så du har noget andet at fylde tiden ud med.
Du kan også prøve at tænke på nogle kedelige ting, når du for lyst til at onanere – så følelsen går væk!
Du kan måske også overveje at lave nogle tidspunkter, hvor du giver dig selv lov til at onanere, som ligger uden for skolen fx når du er i bad derhjemme.
Jeg kan se at du har valgt at putte dit brev under kategorien porno, men du skriver ikke noget om det i dit brev. Hvis det er fordi, du også ser porno imens, så kan det være en god ide at du prøver at undgår det, så du ikke bliver fristet.
Du fortæller ikke om, hvorfor du er begyndt at onanere i din skole, eller om det er noget du har svært ved at stoppe Men jeg synes, du skal vide, at onani ikke skal kontroller én. Hvis det gør, så er det vigtigt at man snakker med nogen om det fx sin læge (som ikke behøver nævne det for dine forældre).
Hvis du skulle ende i den situation, at der er en lære som finder ud af at du onaner på skolen, så tænker jeg det bedste du kan gøre, er at fortælle det som det er. Du kan sige, at du arbejder med det.
Din lærer behøver ikke nødvendigvis at sige det videre til dine forældre, hvis det ikke er et stort problem for dig eller andre – men jeg kan ikke garanter, at det ikke sker.
Jeg ved godt det kan være virkelig hårdt at gå og være bekymret over, hvornår/om den her information kommer videre til en lærer.  Og at det måske er endnu sværere at stoppe med at onanere i løbet af en hel skoledag, end jeg forestiller mig.
Men jeg tror på, du kan gøre det, og at du nok skal kunne finde ud af noget, hvis en lærer hører om det (de har jo også selv være unge en gang)
Jeg håber du kunne bruge mit svar, og husk at du altid kan ringe til BørneTelefonen på 116111 eller skrive til os igen!
De bedste hilsner BørneTelefonen