Brev
Onani og sex
Hej BørneTelefonen’ brevkasse
jeg er en anonym pige på 17år som aldrig har haft kysset, snavet eller haft sex.
jeg har tit onaneret med min fingre i fissen/kussen eller tissekonen og det er skønt
jeg har ikke haft nogen kæreste men vil gerne have sex og måske købe et sex legetøj
jeg er bange for at hvis jeg skulle købe sex legetøj at min mor kan se hvad jeg har købt henover telefonen
heldigvis kan man ikke se det er købt fra en sex legetøjs hjemmeside da det har de gjordt så det skjult
Alligevel er jeg så interesseret i sex, og vil gerne prøve mere men det sjælendt jeg kan det når jeg heller ikke er så tit alene kun i badet men det så dejlig at onanerer og se porno. At jeg ikke kan stoppe og at jeg bliver liderlig
håber jeg kan få nogle råd og hjælp
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 17 årig pige
Vi modtager mange breve om emner som sex, onani og porno. Det er ret almindeligt, at mange går alene med deres tanker. Måske fordi det kan føles privat eller akavet at tale om. Derfor er det også rigtig godt, at du spørger om råd her hos os. Jeg tror mange vil kunne få glæde af at læse dit breve.
Når det føles svært at finde rum
Du beskriver så fint, hvordan det kan være svært at finde plads til din seksualitet, når du sjældent er alene. Det tror jeg faktisk mange unge vil kunne genkende.
Det kan være svært at slappe af, når man risikerer at blive afbrudt, mens man onanerer. Men det lyder som om, at du har fundet nogle steder, hvor det er nemmere, fx i badet.
Onani og en lyst til at prøve mere
Der er ikke noget mærkeligt i, at du er nysgerrig på sex, selvom du endnu ikke har kysset eller haft sex. Det er spændende at drømme om og tænke på. Det er tydeligt, at du tænker meget over, hvad du godt kan lide og gerne vil prøve.
Dit sexliv er dit eget. At onanere er en god måde at lære sin egen krop at kende på. Det kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad du kan lide, og hvad du ikke kan lide, når du en dag er sammen med nogen.
Det er helt okay at eksperimentere med sin seksualitet for at lære sig selv bedre at kende. For at kende egne grænser og seksualitet, skal man prøve lidt forskelligt af, og det er ok. Derudover er der stor forskel på at fantasere og føre noget ud i livet.
Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl omkring dit køb af sexlegetøj. Selvom hjemmesiden kan ændre navn osv. vil din mor måske stadig spørge, hvad du har købt. Det ved jeg selvfølgelig ikke, men måske er det også det du er bange for?
Kan du tale med hende?
Jeg forstår, at du måske er bekymret for, hvordan din mor vil reagere, hvis hun opdager dit køb af sexlegetøj. Sådan tror jeg mange ville have det.
Måske kan du overveje at finde en passende tid og sted til at tale med hende om det. Du kunne forklare, at det er en personlig ting for dig, og at du føler, det er vigtigt.
Husk, at det er vigtigt at føle sig tryg og respekteret i samtalen, og at det er okay at sætte grænser for, hvad du ønsker at dele. Dermed sagt, at du ikke behøver dele alt, hvis du ikke føler dig tryg ved det.
En mulighed er også, at du går ind i en fysisk butik
Butikker med sexlegetøj findes i de fleste større byer, så hvis du bor i nærheden af en sådan by, er der sandsynligvis en i nærheden. Det kan faktisk være en god idé at besøge en fysisk butik, når du overvejer at købe sexlegetøj for første gang.
For eksempel kan butiksmedarbejdere måske hjælpe dig med at finde det, du leder efter, og det kan være en stor støtte, især første gang du køber sexlegetøj.
Nogle gange kan det føles mere trygt at have en ven med, når man skal købe sexlegetøj første gang. Måske har du en ven, som også synes, det kunne være sjovt at tage med dig?
Selvom du måske var sikker på, at du ville købe sexlegetøjet, kan det ændre sig, når du står i butikken. Det er helt okay at skifte mening eller ikke føle sig klar alligevel.
Her er også et link, hvor du kan se lidt info om sexlegetøj og køb af det: Sexlinien – sexlegetøj
Du nævner, at det kan være svært at stoppe, når du bliver liderlig.
Hvis vi sad sammen og talte, ville jeg gerne uddybe dette og specifikt høre, hvad du mener med, at det er svært at stoppe.
Det er ikke usædvanligt, at det kan være svært at stoppe med at onanere, når det føles dejligt. Det er ikke farligt i sig selv. Men for nogle mennesker kan onani komme til at fylde for meget, og det kan føles umuligt at stoppe.
Hvis du har det sådan, kan du sætte nogle regler for, hvornår og hvor meget du må onanere. Og kan du ikke overholde reglerne, selvom du virkelig prøver, så kan du få hjælp.
Du kan fx tale med din læge om det. Eller med sundhedsplejersken på skolen. Du kan også ringe til os og tale mere om det, hvis du har lyst. Så kan en rådgivere også stille flere spørgsmål og forstå det hele lidt bedre.
Husk, at det er helt naturligt at udforske sin seksualitet, og det er vigtigt at respektere sine egne grænser og følelser.
Hvis du har brug for mere støtte eller rådgivning omkring dette emne eller noget andet, kan du altid skrive til os igen. Du er ikke alene, og der er altid nogen, du kan tale med.
Er du mere nysgerrig på sex og onani, så kan du også læse mere på Sexlinien som er Danmarks største informations- og rådgivningsportal for unge om sex, køn og krop.
Mange hilsner
BørneTelefonen