Brev
Er det bare mig
Jeg hører tit om folk der onanere som tolvårig men ikke for at være ond men er det ikke lidt mærkeligt at går det hele præcis ud på ved godt lidt hvad det er men forstår det ikke helt, Og selvom der er mange inde på børnetelefonen der siger det er normalt at gøre det som tiårig tror jeg mere det er noget man plejer at gøre som fjortenårig eller er det bare mig og hvordan helt præcis gør man jeg tror ikke helt jeg forstår hvad det er så jeg ved godt selvfølgelig hvad det handler om og det men helt præcist og detaljer nej
11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver.
Hej du!
Hvor er det godt, at du ikke brænder inde med dine spørgsmål og skriver til os på brevkassen.
Jeg forstår godt den undren, som jeg mærker i dit brev. Jeg er enig med dig i,  at 10 år er en tidlig alder, når det kommer til onani.
Når man er 10 år, er man ikke særligt gammel.
Måske har man sine tanker helt andre steder. Så kan det føles ekstra fremmed og mærkeligt at få viden om seksuelle ting, som andre fortæller om.
Men det er svært at sætte faste regler op for, hvad der er normalt. Børn og unge er meget forskellige. Lige som alle andre mennesker er meget forskellige.
Når man er barn, har man brug for at opdage sin krop, og det er ikke ualmindeligt at røre ved sin egen krop for at undersøge den. Børn i alle aldre rør ved sig selv for at finde ud af, hvordan kroppen fungerer og hvordan den reagerer. Det har ikke nødvendigvis noget at gøre med onani eller noget seksuelt.
Nogle børn kan opleve en flydende overgang, hvor de langsomt begynder at mærke det seksuelle og gøre forsøg med onani. For nogle børn starter det i 10-års alderen.
Som sagt er der ikke nogle faste regler for, hvordan seksualitet udvikler sig for den enkelte. Der er heller ingen regler for, præcis hvornår man begynder at onanere. For nogle unge har det med sex og onani stor betydning, for andre unge tager andre ting det meste af opmærksomheden. Der er en som sagt en flydende overgang, der ikke retter sig efter et skema.
Hvad der føles rigtigt for en 12-årig – kan føles helt forkert for en anden 12-årig. Det samme kan man sige om to 10-årige og to 15-årige.  Der er ikke to unge på samme alder, der har det på præcis samme måde med krop og seksualitet. Derfor kan rådgivning og svar være så forskellige.
Jeg giver dig helt ret i, at det kan lyde ret forvirrende med de mange forskellige ting, der blive sagt på BørneTelefonen. Men BørneTelefonen er for alle børn, og de er som sagt meget forskellige.
Jeg tror, at mange forbinder ‘det seksuelle’ med en verden, der kan føles skjult og fuld af spørgsmål. Samtidig kan det føles lidt forkert at spørge om noget, der kan føles ret privat. Ud fra dit brevs oplysninger er jeg lidt i tvivl. Vil du gerne vide mere om onani? Hvis ja, så kender jeg en side, du måske kan bruge. Man kan anonymt stille alle de spørgsmål, man vil. Det er Sexlinjens side, der handler om onani og meget mere.
Mange venlige hilsner
BørneTelefonen.