Brev
Hacket efter porno
Hej, jeg er bange for at jeg er blevet hacket efter at have set porno på pornhub.
Da jeg klikkede på en video kom der nemlig et vindue op med at der stod min telefon var blevet hacket. Jeg nåede ikke at læse mere før jeg direkte lukkede fanerne ned. Men er jeg blevet hacket?
Jeg har prøvet før hvor der har stået noget med jeg har fået nogen virusser men der sagde mine venner de også har prøvet. Men den her gang stod der at min telefon er blevet hacket.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Tak fordi du skriver til os. Det lyder som en rigtig ubehagelig oplevelse for dig, og jeg kan godt forstå at du bliver bekymret. Der er heldigvis en god chance for, at du ikke er blevet hacket. Det du beskriver lyder mest som en skræmmebesked – sådan en slags pop-up, der prøver at få dig til at tro, at din telefon er blevet hacket, for at få dig til at klikke videre eller downloade noget.
Det var super godt, at du lukkede vinduet med det samme og ikke klikkede på noget. Når sådan noget sker, er det en god idé at være ekstra opmærksom, men der er nogle ting, du kan gøre for at være på den sikre side. For eksempel kan det være en god idé at opdatere din telefon og dine apps, da opdateringer gør at telefonen bliver mere sikker. Hvis du har mulighed for det, kan du også tjekke din telefon for virus ved hjælp af en antivirus-app.
Du nævner, at dine venner har oplevet noget lignende. Det er faktisk ret almindeligt, især på hjemmesider med mange reklamer og pop-ups. Det betyder heldigvis sjældent, at der virkelig er sket noget.
Hvis du vil være ekstra sikker, kan du også overveje at skifte adgangskoder, f.eks. på din e-mail eller sociale medier. Det er en god vane at gøre en gang imellem, især hvis man har den samme kode flere steder.
Hvis der skulle ske noget mærkeligt på din telefon, eller hvis du stadig er usikker, kan du evt. henvende dig til en elektronikbutik, som kan kigge på det.
Jeg håber at dette kan berolige dig lidt, men du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive igen, hvis du har brug for mere hjælp.
Jeg giver dig lige et link til en organisation, der er virkeligt gode til at hjælpe, når man har været udsat for noget ubehageligt på nettet: SletDet
Bedste hilsener,
BørneTelefonen