Fritid

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Tak for dit brev. Man kan skrive til BørneTelefonen om alt muligt, så det var godt, du alligevel tog chancen og skrev herind. Jeg kan tydeligt mærke, hvor meget du brænder for ridning, og hvor inderligt du ønsker dig din egen hest. Jeg kan også læse, at du går meget op i at gøre det ordentligt og seriøst, og det fortæller mig, at du virkelig har gjort en masse for at sætte dig ind i, hvordan man passer en hest og i det hele taget omgås heste.

Din mor er stadig skeptisk, og det kan der være så mange grunde til. Jeg kan godt forstå, du ikke synes, det kan sammenlignes med et marsvin, og at du gerne vil tages alvorligt med dit ønske om en hest. Jeg ved, at det både er en dyr og tidskrævende ting at anskaffe sig en hest, og rigtig mange forældre er tilbageholdende af den grund. Hvis du skal have en hest stående på en rideskole, hvor du kan få undervisning, koster det som regel flere tusinde kroner om måneden - bare for at have den opstaldet. Kan det mon have noget med det at gøre, at din mor holder tilbage?

Det er rigtig godt tænkt, at du planlægger at få rideundervisning, så du kan få en rutine og bedre klare din egen hest, hvis du skulle være så heldig at få en på et tidspunkt. Jeg ved ikke, om du kender heste-nettet? Derinde kan du oprette en profil og søge efter en halvpart, og jo mere du skriver om dig selv og dine ønsker, des større er chancen for at blive kontaktet af nogen, der søger rytter til at passe/ride/træne deres heste.

Det lyder som om, din mor godt kunne tænkes at være interesseret i at støtte dig i din ridning, når hun selv tidligere har været hestepige. Rigtig mange forældre er bange for heste og kan ikke rigtigt hjælpe deres børn, men din mor virker da ikke helt afvisende..? Så hvis du kunne få hende til at hjælpe dig med at finde en halvpart til at starte med, kunne det måske være en måde at gøre det på? Hvis hun selv har planer om at vende tilbage til ridningen, kunne I lede efter en hest, I begge kunne ride på måske...

Uanset hvad så er det nok vigtigt, at du får din mors opbakning, for det koster jo en del at gå til ridning - uanset om man har sin egen hest, går på rideskole, har halvpart eller andet. Og derudover vil du jo nok bruge en del tid på at være sammen med hesten, så hvis din mor også kan deltage (på den ene eller anden måde), kan i måske ende med at få nogle rigtig gode timer sammen - mor-datter-tid på en hyggelig måde. Måske kan du foreslå hende det?

Jeg håber, du har fået lidt inspiration... Jeg krydser fingre for, at du finder en måde at komme i gang med ridningen på - rigtig meget held og lykke!

Mange hilsener fra BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.