Fandt en pisk i sengen…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvor du spørger, om du skal fortælle din mor og papfar, at du tilfældigt har set, at de har to piske gemt under deres sengemadras.

Jeg kan godt forstå, at du ikke synes, det er så rart at blive vidende om de voksnes seksuelle forhold til hinanden, især har mange børn det ikke rart med at vide noget om deres forældres samliv på den måde, selv om sex er en helt naturlig del af voksnes liv sammen. Er det mon også det, der gør at du synes, det er et problem, og du synes at få billeder frem af, hvad de bruger de piske til?

Jeg synes lige, at jeg vil fortælle dig, at voksnes intime samliv kan indeholde forskellige ting, uden at det er ulækkert eller mærkeligt, så længe det er noget, der foregår mellem dem som voksne. At din mor og papfar har gemt dem under deres madras, tænker jeg hænger sammen med, at de gerne vil skærme jer børn for at skulle forholde jer til voksnes seksualitet.

Jeg synes, du er modig når du taler med din papsøster om det, hvad har hun mon svaret dig? Jeg synes også, det er rigtig fint, at du skriver til BørneBrevkassen og deler dine tanker. Jeg kunne godt tænke mig at råde dig til at tale med dem om det, eller hvis du er mere fortrolig med din mor, så tale med hende alene, fortælle hende som du skriver til os, at du ved et tilfælde har fundet de to piske og nu får alle mulige tanker om, at de pisker hinanden og dyrker en særlig seksualitet med hinanden. Fortæl hende, at du nu synes det er svært, og du føler det ødelægger dit forhold til dem.

Jeg tror, at det vil skabe en god følelse hos dig at tale om det, og jeg tror at din mor vil blive glad for at vide, hvad du har set, så de også kan tage de hensyn, som I som børn har behov for bliver taget i forhold til voksnes sexliv med hinanden. De hensyn tror jeg din mor har forsøgt at tage ved at gemme piskene under madrassen i sengen, så mon ikke hun gerne vil finde en anden plads til dem fremover? Hvad tænker du om det?

Jeg håber, at du kan bruge dette råd, ellers synes jeg du skal vide, at du altid kan ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en af de dygtige rådgivere, der sidder og gerne vil hjælpe dig yderligere.

Kærlig hilsen til dig fra BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.