Brev
Mobning
Hej BB,
Jeg er en pige på 13 år. Jeg er let overvægtig, og er meget fremme i skoene.
Jeg har fået bryster, og taler frit med drengene fra min klasse om menstration.
Men nu er nogle af drengene begyndt at halv mobbe mig (jeg ved ikke om det er for sjovt). Men 2 af dem ( dem der driller mest) slår mig i røven.
Er det fordi de godt kan lide mig??
med venlig hilsen
Pigen på 13 år
13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Mange tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du bliver i tvivl om drengenes intentioner, og derfor er det også rigtig godt, at du skriver og spørger - for dette kan være en af måderne at få svar på.
Det at du er åben omkring dig selv, ser jeg som en stor styrke. Der er så mange, som prøve at skjule, når de for eksempel kommer i puberteten og får menstruation. For nogle er det nærmest en skam som man bare ikke snakker om.
Derfor er det befriende, når nogle tør være ærlige og stå ved sig selv. Egentlig er det jo noget meget smukt; det betyder at livet kan føres videre.
At drengene i din klasse reagerer på din åbenhed omkring dig selv, giver dem ingen ret til at drille dig - ej heller at slå dig i røven. Det skal de stoppe med, for det er over grænsen for hvordan man henvender sig til et andet menneske - uanset hvad der er blevet sagt eller gjort.
Hvis det er fordi de godt kan lidt dig, så skal de finde en anden måde at udtrykke det på - for det er der mange muligheder for.
Jeg synes, at du skal sige det til din lærer. Han/hun har en direkte kontakt til drengene og kan tale med dem om deres opførsel. Hvis du synes, at det er svært at få det sagt til en af lærerne, kan det også være hjælpsomt at sige det til dine forældre. Uanset hvordan du er og hvad du siger, er det ikke dig, som er gået over grænsen - det er dem. Derfor skal der voksne ind over.
Udover at snakke med voksne om det, så de kan hjælpe dig med at få drengene til at stoppe deres opførsel, kan du også selv prøve at sige stop til dem. Det kræver både mod og overskud, så det er kun noget du skal gøre, hvis du føler for det.
Der er mere information om mobning og drillerier på vores hjemmeside - måske kan du finde noget inspiration der også; https://www.bornetelefonen.dk/tema/mobning-drillerier
Du behøver ikke at finde dig i at blive mobbet/drillet eller slået i røven - derfor håber jeg, at du kan bruge noget af det power som jeg også fornemmer, at du har til at få bedt om hjælp til at få det stoppet.
De bedste ønsker fremover fra
BørneTelefonen