udflåd

mit udflåd er gult er det normalt. jeg har set på internetet at det kunne være en infektion, men jeg ved at man ikke kan stole på internettet.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig

Tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver ind til os.

Jeg starter med at besvare den sidste del af dit spørgsmål først. Nej, man kan ikke altid være sikker på, det som står på nettet. Man skal være det som hedder kildekritisk, hvilket betyder, at man skal være opmærksom på hvem der har skrevet, det som står på nettet. Samtidig er nettet ikke i stand til at stille diagnoser, men kan være en vejledning til, om det er noget man skal gå videre med osv.

I dit tilfælde er der mange spørgsmål der skal besvares først, og som har betydning for, om det kan være en infektion.

Allerførst vil jeg sige til dig, at dit udflåd med stor sandsynlighed er ufarligt og helt almindeligt, men det er vigtigt at det undersøges af lægen, hvis du er i tvivl om infektion. Man kan nemlig blive steril ( miste evnen til at få børn ) hvis man går for længe med en ubehandlet infektion.

Jeg vil derfor opfordre dig til at kontakte din læge. Hvis du har fået en infektion, er det vigtigt, at du kommer i behandling. Din læge vil bl.a. spørge dig om du har haft sex? Det vil lægen spørge om, fordi det kan være tegn på en infektion som hedder chlamydia, som kan overføres ved samleje. Det er vigtigt, at den behandles så hurtigt som muligt. Man kan undersøge for chlamydia ved en urinprøve. Behandlingen er medicin ( piller ). Lægen vil også spørge om din udflåd lugter? Om det er op til din menstruation det ændre farve?  Lægen vil også spørge om, du oplever kløe som kan være tegn på svamp.

Nogle gange kan det godt være svært, at kontakte lægen og tale om udflåd, men for lægen er det helt naturligt og noget lægen taler om flere gange om ugen, da næsten alle kvinder oplever ændring af udflåd flere gange i deres liv.

Så for lægen er det lige så naturligt at tale om udflåd som om halsbetændelse.

Jeg håber, at du fik svar på dit spørgsmål, og husk du er altid MEGET velkommen til at skrive ind igen.

De allerbedste hilsner

fra BørneTelefonen

få flere råd til menstruation

Menstruation er noget af det mest naturlige for piger at have. Det er et tegn på, at kroppen fungerer, som den skal. Alligevel kan det være lidt svært eller pinligt at snakke om. Det vil vi gerne hjælpe dig med!

På vores side om menstruation kan du blive klogere på, hvad menstruation er og få gode råd til, hvordan du taler om den og en guide til bind, tampon og menstruationskop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.