Brev
Pige der ikke vil være pige !
Hej, jeg er en pige der ikke vil være en pige, hvordan kan jeg få fjernet min menstruation ? Jeg har vidst jeg ikke vil være en pige i flere år, så det irritere mig at være måned skal jeg bløde, når det ikke er til noget formål.
Håber i kan hjælpe mig.
13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Mange tak for dit brev til BørneTelefonen. Det er bare så godt, du skriver til os, når du går og er utilpas med dit køn. Der er nemlig ikke noget galt i, at føle sig utilpas med det køn man biologisk er født. Det er der faktisk mange andre, der også oplever. Det virker som om, at du har brugt mange kræfter på at tænke over dit køn. Det er store spørgsmål, som er svære at forholde sig til. Jeg vil forsøge at hjælpe dig så godt jeg kan.
Du fortæller, at du ikke vil være en pige, selvom du er født pige. Du skriver også, at du gerne vil have fjernet din menstruation da den irriterer dig og fordi der ikke er noget formål med den. Det lyder rigtig ubehageligt at have det sådan med sin egen krop. Jeg kan godt forstå det er svært, og jeg kan godt forstå din irritation.
I gamle dage tænkte man, at man enten var dreng eller pige. Men i dag tænker de fleste, at man først og fremmest er menneske – og at der er mange måder at være pige/kvinde på og mange måder at være dreng/mand på.
De allerfleste kan kende følelsen af at have begge køn i sig. Nogle føler, at de ligger langt fra det køn, de er født med – at de ikke kan leve med deres krop, som den er. Jeg tænker, at du måske har det lidt på den måde?
Har du mon fortalt dine forældre om det? Måske vil dine forældre bliver glade for, at du deler dine tanker med dem – og måske vil de kunne hjælpe og støtte dig?
Jeg ved, at ikke alle unge har forældre eller andre personer, som de nemt kan dele deres følelser og tanker med.  Det kan derfor være en god ide, at tænke lidt over, hvordan du vil fortælle det.
Når du skal fortælle om dine tanker, er det en god ide at vælge det tidspunkt og den måde, som du tænker vil virke bedst. Og derefter vælge en person, du virkeligt føler tillid til. Det kunne være din mor, far, en søskende, en god ven – eller en, som du tænker, at du virkeligt kan stole på.
Nogle synes, at det føles nemmere at skrive et brev, i stedet for at sige det direkte. I brevet kan du fx fortælle, at det er svært for dig at skulle sige. Men at du gerne vil kunne være ærlig. Og at du derfor har valgt at sige det til netop denne person, fordi han eller hun betyder meget for dig.
Du kan dog også vælge først at fortælle det til en, du ikke kender. Det kan fx være BørneTelefonen eller en rådgiver på LGBT, der rådgiver unge om køn og seksualitet. Se mere her: http://lgbtungdom.dk/. På den måde kan du øve dig i, hvordan du vil fortælle det til dem, der betyder noget for dig. Mange føler også, at når de først har fået det fortalt til en, bliver det nemmere, at få det fortalt til andre også.
Du har allerede taget et stort og flot skridt, ved at skrive herind. Og du har været så god til at beskrive din situation til os. Derfor tror jeg også, at du vil kunne forklare andre om dine tanker.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Ellers er du meget velkommen til at ringe til os på 116111.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.