Brev
HJÆLP!! NU!
Jeg får det meget slemt ved min mens. Har prøvet at kaste op og få kast-op-fornemmelse, og får vilde smerter. Nu har jeg fået min mens og jeg skal til dansekonkurrence i morgen. Kan ikke rigtig nå at komme til lægen inden. Hvad gør jeg. De normale råd hjælper ikke nok og jeg kan jo heller ikke have en varmepude med til konkurrence. PLZZZ HJÆLP!!!! Jeg hader min mens😭
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 12 år.
Øv hvor er det irriterende og ubehageligt for dig, at du skal have så ondt når du har menses, og særligt nu hvor du skal til dansekonkurrence.
Jeg er ærgerlig over at vi på BørneTelefonen ikke nåede at skrive til dig inden din dansekonkurrence. Jeg håber det endte med at gå godt alligevel?
Jeg vil gøre mit bedste for at give dig nogle råd som du kan bruge næste gang du skal have menses.
Mange piger oplever desværre at få slemme smerter, men heldigvis er der flere ting du kan prøve. Du skriver at du kender til varmepuden, som du selvfølgelig ikke kan rende rundt med på maven i flere dage i træk. Men den er alligevel ikke helt så tosset, for menstruationssmerter er faktisk muskelsammentrækninger, det vil sige spændinger i dine muskler i dit underliv, ligesom man kan blive øm i musklerne efter træning.
Der findes også flere apps du kan bruge til at holde styr på sin menstruations cyklus, sådan at du ved hvornår du skal have menstruation næste gang. På den måde kan du forsøge at forebygge smerterne, fx ved at tage en varmepude med i seng i dagene op til og under menses.
Det er også godt at dyrke sport og lave øvelser der udstrækker og afslapper musklerne i dit underliv, også selvom det måske er det sidste du har lyst til. Hvis det er super slemt, kan du tale med dine forældre eller din læge om det, og måske få smertestillende piller når det er allerværst. Hvis ikke du er tryg med at tale med dine forældre om det, kan du også tale med sundhedsplejersken på din skole eller selv ringe til din læge.
Både sundhedsplejersken og din læge kan hjælpe dig med at finde en god løsning. De skal normalt fortælle dine forældre om, hvad du bliver undersøgt og behandlet for, men de kan vælge at lade være med at fortælle dine forældre om din undersøgelse. Fortæl lægen eller sundhedsplejersken, hvis du er bange for, hvordan dine forældre vil reagere.
Kære du, jeg håber du kan bruge mit svar, og du er også altid velkommen til at skrive til os igen. Jeg sender dig også lige et par links som du måske kan bruge. Det ene link er en lille film om menstruation her: video på youtube og med det andet link, kan du læse om menstruation her privatsnak.dk
Stort kram fra BørneTelefonen