Brev
Menstruation
Hej.
Jeg er 11 år.
Idag hsr jeg fået min menstruation. Jeg hsr sagt det det mine forældre. Men alså jeg aner ikke hvad jeg skal gøre har bare en dårlig fornemmelse i maven og jeg har hele tiden ondt i maven.  Jeg aner ikke om jeg skal sige det til nogen ved ikke rigtigt om i forstår
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Mange tak for dit brev. Det er handlekraftigt og modigt af dig at skrive herind og bede om hjælp.
Tillykke med din menstruation, hvis man altså kan sige det:-).
Menstruation er en normal ting, alle piger oplever på et tidspunkt. Det er rigtig godt, at du har sagt det til dine forældre. Det er en god start!
Det er meget forskelligt, hvordan man oplever smerter, og hvor meget man bløder. Der er mange, som får en dårlig fornemmelse i underlivet og mavesmerter ligesom dig.
Mange oplever også, deres humør bliver lidt tungere, og de bliver mere trætte end normalt. Det er fuldkommen normalt.
For nogen hjælper det at bevæge sig, og det kan også give energi og godt humør at bevæge sig.
Jeg vil råde dig til at fortælle dine forældre, at du har menstruationssmerter ( ondt i maven hele tiden). Så kan de måske give dig et par  smertestillende piller, som vil tage smerterne væk.
Måske kan du spørge din mor om, hvordan hun oplever menstruationen? De fleste forældre vil gerne hjælpe deres børn, når de har brug for det. Måske kan din mor støtte dig lidt mere, hvis du beder hende om hjælp? Har du mon mod på dette?
Måske har du også nogle veninder, der også har fået menstruation? Du kan måske prøve at spørge dem? Det kan være, de har nogle ideer til, hvad der virker for dem, når de har en dårlig fornemmelse i maven, som du har lyst at afprøve?
Det kan også være, du har en sød lærer  i natur og teknik/ eller en sundhedsplejerske på skolen, som du er tryg ved, og som du kan tale med? Det kan jo være, de kan vejlede dig i, hvad andre gør i samme situation som dig. Måske tænker din lærer eller sundhedsplejersken, at det er på tide at tage emnet op i din klasse, så flere kan blive klogere på det?
Du kan også overveje, om du vil vise dit brev og mit svar til en voksen, du har tillid til. Mange børn og unge synes, det er en hjælp, hvis de skal tage hul på et alvorligt emne, som måske er en lidt stor mundfuld. Hvad mon du tænker om det?
Du er også altid velkommen til at ringe eller chatte med os på Børnetelefonen på 116 111. Vi vil altid gerne lytte til dig og måske komme med lidt flere ideer til, hvordan du kan få det bedre.
Jeg ønsker dig god bedring  med menstruationssmerterne.
Jeg håber meget, du rækker ud igen og får talt med nogen, som kan støtte dig.
Kærlige hilsner BørneBrevkassen
få flere råd til menstruation
Menstruation er noget af det mest naturlige for piger at have. Det er et tegn på, at kroppen fungerer, som den skal. Alligevel kan det være lidt svært eller pinligt at snakke om. Det vil vi gerne hjælpe dig med!
På vores side om menstruation kan du blive klogere på, hvad menstruation er og få gode råd til, hvordan du taler om den og en guide til bind, tampon og menstruationskop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.