Brev
Mens og ingen toiletskralder!
Hej BørneTelefonen.
Jeg har haft mens 3 gange nu, men vi har INGEN toiletskraldespand. Så hver gang jeg skal smide et brugt bind ud, bliver jeg nødt til at gå ud til køkken skraldespanden, og der står altid endten en af mine 3 brødre som er mindre end mig eller mine forældre. Men ved ikke hvordan jeg skal sige at jeg gerne vil have en toiletskralder. Håber I kan hjælpe. Hilsen en pige.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Tak for dit brev. Øv, ja der skal da være en toiletspand hjemme hos dig. Det er flot, at du selv har tænkt det, og at du tager ansvar for, hvordan det er rigtigt at smide bind i en toiletspand og ikke i toilettet.
Jeg forstår godt, at det kan være lidt svært at sige. Men jeg er sikker på, at din mor vil kunne forstå det. Udover at du skal bruge toiletspanden til bind, vil det også være mest rigtigt at smide vat-rondeller, tomme WC-ruller, tom tandpastaer osv i spanden, så det er ikke kun til dine bind. Jeg tænker også, at det måske kan komme til at lugte lidt i køkkenet, hvis der ligger brugte bind i skraldespanden der. Det er helt sikkert også et argument for at få toiletspand.
Nu ved jeg jo ikke om din mor stadig har menstruation også, men jeg tænker på, hvad hun mon gør, hvis hun har menstruation? Har du nogen ide om det?
Kunne du finde mod til at sige til din mor, at du gerne vil have en toiletspand? Toiletspande kan man købe alle steder – selv i supermarkedet, så det behøver ikke være svært at få fat i en. Du kan måske tilbyde din mor, at du gerne vil købe den eller være med til at købe den.
Hvis det stadig er for svært for dig at sige, kan du skrive et brev til din mor, hvor du forklarer, at du har brug for en toiletspand – som er helt naturlig at have på et toilet.
Håber du holder fast i dit mod, så du ikke længere skal gå hen i køkkenet med dine brugte bind.
De bedste hilsner BørneTelefonen