Brev
Mens men ingen toiletskralde spand i skolen
Hej,
jeg har næsten lige fået mens, men jeg ved ik hvad jeg skal gøre når jeg skal skifte bind i skolen når der ik er skraldespande på toilettet.
Håber lidt i kunne hjælpe
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 11 år,
Hvor er det godt, at du skriver herind til os. Jeg kan godt forstå, at du ikke ved hvor du skal gøre af dine menstruations bind.
Du skriver, at der ikke er nogle skraldespande på skolens toiletter. Det er ofte, at der ikke findes det, på offentlige toiletter faktisk. Til gengæld hænger der ofte en pose på væggen, lige ved siden af toilettet. Har du mon nogensinde lagt mærke til det?
Sådan en pose er til menstruations bind/tamponer, så der kan du helt roligt smide dem ud i.
Næste gang du er på skolens toilet, så prøv engang at tjek på skolens toiletter, om der ikke hænger sådan nogle poser på væggen. Hvis der ikke gør det, så tænker jeg, at du kan nævne problemet til en af lærerne på skolen. Det kan være din klasselærer. Måske det er rarest for dig, at spørge en kvindelig lærer?
Du kan fortælle din lærer, at der mangler skraldespande/poser til menstruations bind ved toiletterne. Tror du, at det kunne være en mulighed for dig? Måske behøver du ikke at sige det med bind, hvis det bliver for svært at sige…så kan du sige skraldespande/poser ved toilettet.
Hvis det er svært for dig at snakke med en klasselærer/anden lærer, så kan du også spørge din mor (eller far), om de kan hjælpe dig med, at få det fortalt på skolen. Det er skolen, som skal sørge for, at der er skraldespande/poser på toiletterne nemlig.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen