Mens men ingen toiletskralde spand i skolen

Hej,

jeg har næsten lige fået mens, men jeg ved ik hvad jeg skal gøre når jeg skal skifte bind i skolen når der ik er skraldespande på toilettet.

Håber lidt i kunne hjælpe

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 11 år,

Hvor er det godt, at du skriver herind til os. Jeg kan godt forstå, at du ikke ved hvor du skal gøre af dine menstruations bind.

Du skriver, at der ikke er nogle skraldespande på skolens toiletter. Det er ofte, at der ikke findes det, på offentlige toiletter faktisk. Til gengæld hænger der ofte en pose på væggen, lige ved siden af toilettet. Har du mon nogensinde lagt mærke til det?

Sådan en pose er til menstruations bind/tamponer, så der kan du helt roligt smide dem ud i.

Næste gang du er på skolens toilet, så prøv engang at tjek på skolens toiletter, om der ikke hænger sådan nogle poser på væggen. Hvis der ikke gør det, så tænker jeg, at du kan nævne problemet til en af lærerne på skolen. Det kan være din klasselærer. Måske det er rarest for dig, at spørge en kvindelig lærer?

Du kan fortælle din lærer, at der mangler skraldespande/poser til menstruations bind ved toiletterne. Tror du, at det kunne være en mulighed for dig? Måske behøver du ikke at sige det med bind, hvis det bliver for svært at sige…så kan du sige skraldespande/poser ved toilettet.

Hvis det er svært for dig at snakke med en klasselærer/anden lærer, så kan du også spørge din mor (eller far), om de kan hjælpe dig med, at få det fortalt på skolen. Det er skolen, som skal sørge for, at der er skraldespande/poser på toiletterne nemlig.

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

få flere råd til menstruation

Menstruation er noget af det mest naturlige for piger at have. Det er et tegn på, at kroppen fungerer, som den skal. Alligevel kan det være lidt svært eller pinligt at snakke om. Det vil vi gerne hjælpe dig med!

På vores side om menstruation kan du blive klogere på, hvad menstruation er og få gode råd til, hvordan du taler om den og en guide til bind, tampon og menstruationskop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.